NULL Skriv ut sidan - SV: Lunstedt

Anbytarforum

Titel: SV: Lunstedt
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-02-01, 23:08
Hej Björn!


För säkerhets skull sökte jag nu efter paret i Ängelholms husförhörslängder, och hittade dem till slut i kvarteret Kuskbacken i husförhörslängden för år 1822–1825 (Ängelholms kyrkoarkiv, vol. AI:2; ingen sidnumrering, men bild-ID C0062979_00082 i SVARs Digitala forskarsal). Lovisa Lundstedt anges vara född 1763 i Landskrona – så födelseorten stämmer alltså med min hypotes, men årtalet stämmer ju inte helt.
 
I samma husförhörslängd anges Johannes Sandberg vara född 1760 i Strövelstorp, men det året finns han inte i födelseboken – den 15 januari 1762 föds dock en gosse vid namn Johannes, son till Jöns Mattisson och Dorothea Persdotter i Sandåkra (!) (Strövelstorps kyrkoarkiv, vol. CI:3, 1757–1805, s. 48), och jag misstänker att detta är rätt person. När bönders barn blev hantverkare använde de nämligen ofta förledet i sin födelseby i det nya släktnamn som de skapade, och det passar ju perfekt att Johannes från Sandåkra alltså kan ha kallat sig Sandberg när han blev gesäll.
 
Detta passar också bra med att Johannes Sandberg döper sin äldste son till Jöns 1790, alltså efter barnets farfar som då redan bör ha varit avliden – och i Strövelstorps dör mycket riktigt Jöns Mattisson från Sandåkra av kolik den 18 juli 1781, 58 år, 5 månader och 5 dagar gammal (Strövelstorp CI:3, 1757–1805, s. 199). Mindre bra var det dock att Johannes Sandberg inte döper någon av sina döttrar till Dorothea, men jag misstänkte att detta kunde bero på att hon blev så pass gammal så att han inte hann göra det – och mycket riktigt så avlider ”Gamla Enkan Dorta Pehrsdoter” från Sandåkra i Strövelstorp först den 23 mars 1804, 83 år och 5 månader gammal (Strövelstorp CI:3, 1757–1805, s. 442).
 
Jag är tveksam till om det verkligen är rätt Maria Holmström som föds i Ängelholm, men tanke på att hon gifter sig den 10 augusti 1764 i Landskrona med ”Fälboredaren och borgaren mäster” Hans Lundstedt (Landskrona stadsförsamling CI:4, 1757–1768, s. 12). Vigselorten brukar antyda att brudens föräldrar bodde där då, eftersom de i regel bekostade bröllopet – och i Landskrona föds faktiskt en Maria Holmström den 30 november 1744 som dotter till fällberedaren Holmström (Landskrona stadsförsamling CI:2, 1732–1747, s. 96). Här har vi alltså yrket fällberedare igen, en bra antydan till att det är ”rätt” Maria Holmström som väl kanske har gift sig med någon av sin fars tidigare gesäller, alltså Hans Lundstedt, när denne vunnit burskap i Landskrona.