NULL Skriv ut sidan - Slaver/slavar

Anbytarforum

Titel: Slaver/slavar
Skrivet av: Jens Andersson skrivet 2020-01-31, 02:44
På fädernet härstammar jag från ett gammalt släkte av tjänste-hjon. Har uppgifter nästan fyrahundra år tillbaka. I princip inte en enda som har ägt sitt hus, haft nån titel, utbildning eller släktnamn. Pigor och drängar, nån enstaka soldat. En enda linje där det finns några bergs-bönder, men den proletariserades också. I övrigt ingen klass-mobilitet i nåndera riktningen.

Det fick mig att fundera... Så lär det ju ha varit. Pigors och drängars barn blev också pigor och drängar. Antagligen har det varit så betydligt längre tillbaka än vad som finns uppgifter om.

Troligen var dom ättlingar till vikingarnas trälar -- vilka så vitt jag vet var fångar från plundringstågen. Beträffande dom svenska vikingarna, resor i österled, nerför Volga och Dnjepr. Ordet 'slav' anses ju komma av 'slav' som i 'slaver'.

__

Farfars far var den första som gifte upp sig. Han äktade en bond-dotter, från en inte fullt så usel släkt. Men från honom och bakåt skulle det i princip kunna vara rent träl-blod.

Ifall det stämmer, så borde jag rimligtvis ha lite knappt en åttondel slaviskt blod i mig...

Faktum är att det i tidigare generationer faktiskt funnits ett svartmuskigt inslag, som man förtvivlat velat förklara med vallonsk härstamning. Inga såna indikationer finns dock.

__

Enligt MyHeritages DNA-test så är jag 23% skandinav. Till 54% är jag finländare, vilket är min härstamning på mödernet. Dock lite förvånande, med tanke på att det är svensktalande österbottningar. Har föreställt mig att dom genetiskt sett är svenskar.

Beträffande den återstående fjärdedelen, så har jag tydligen ca 14% skotskt/irländskt/walesiskt blod. Det är ju rätt mycket, och jag kan inte se nån förklaring till det. Slutligen ca 8% balt -- lite knappt en åttondel alltså.

Det är hur som helst en knapp åttondel slaviskt blod ändå, vilket faktiskt typ motsvarar farfarsfars släktlinje. Det keltiska arvet skulle kunna vara resultat av resor i västerled.

__

Det keltiska och det baltiska sammanlagt, blir dock en hel fjärdedel. Det indikerar i så fall att det finns träl-blod även på exempelvis farfars mor och/eller farmors linjer.

Min farmor hade liknande bakgrund -- statare. Dock verkar det inte ha varit lika extremt. Farfars fars släkt kom ju uppifrån bruks-bygderna i Bergslagen, medans farmors släkt, liksom farfars mors släkt är från Sörmland. Även där fanns ju storgods, men jag föreställer mig att det inte var fullt lika mycket tjänstefolk där.

Är det nån som har nån koll på sånt här -- eller som har spekulerat runt trälarnas genetiska härstamning?