NULL Skriv ut sidan - SV: Sture

Anbytarforum

Titel: SV: Sture
Skrivet av: Björn Möller skrivet 2020-01-23, 11:57
Väldigt intressanta uppgifter som du har hittat, Lennart!
Men att Per Sture skulle vara född i Malmö omkr 1674 ställer till det, för mig veterligen så finns det inte så många "Sturar" i Skåne vid den här tiden.

Den första Sture som kommer över till Skåne från Själland är Frederik Pedersen Sture (senare prost i Harlösa). Han tjänstgör troligen först vid Lunds domkyrka när han tagit magisterexamen vid Köpenhamns universitet 1642. Av Christian 4 har han tidigare fått några gårdar i Skåne som inkomstkälla, gårdar som är  knutna till ett altare i domkyrkan. 1648 blir han prästvigd till kyrkoherde i Harlösa och Hammarlunda.

Nästa Sture som kommer över till Skåne är den förres systerson, Peder (Knudsen) Stuure (senare rektor vid Malmö Latinskola och därefter prost i Vellinge & Fuglie). Han flyr över till Skåne när svenskarna hotar att inta Köpenhamn 1658 och tillbringar först en tid hos sin morbror i Harlösa.

Dessa är de två som jag känner till. Frederik Pedersen Sture har visserligen två bröder, Ancker och Christian, men de senaste uppgifterna jag har hittat om dessa är daterade 1635 resp 1642 och då befinner de sig båda två på Själland.

År 1674 är Peder (Knudsen) Stuure rektor vid Malmö Latinskola. Han är den ende Sture som jag känner till som har en anknytning till Malmö vid denna tid. Men jag finner det ganska osannolikt att ryttaren Per Sture skulle vara hans son och enligt herdaminnet så får Peder (Knudsen) Stuure tre döttrar och inga söner.

Jag har dock funderat på en annan teori. 1674 är strax innan det skånska kriget bryter ut år 1675. Skulle man kunna tänka sig att ryttaren Per Sture är född lite senare än 1674 och att prosten i Harlösas (dvs Frederik Pedersen Sture) familj tagit sin tillflykt hos sin släkting i Malmö? Harlösaprostens hustru Anna Madsdatter ska vara född omkr år 1629, så 1675 har hon varit ca 46 år gammal. Ryttaren Per Sture skulle då kunna ha blivit född under en tillfällig vistelse i Malmö.

Kanske lite vilda teorier, men det är det bästa jag har att komma med för tillfället.

Mvh
  Björn