NULL Skriv ut sidan - SV: Vidare bakåt in 1600-talet, hur gör jag?

Anbytarforum

Titel: SV: Vidare bakåt in 1600-talet, hur gör jag?
Skrivet av: Hanna Lailasdotter Ångman skrivet 2020-01-23, 10:03
Hej!
Lite tips har jag redan fått av denna tråden, men jag skriver min fråga ändå för det förvirrar mig fortfarande^^

Michael Andersson född 1636, Rudsjö, Fjällsjö i Ångermanland, yrke båtsman, kronoskogsvaktare och fjällman, död 1696 i Högsjö.

Han har kommit upp som träff på Myheritage, men jag har problem att verifiera en källa till detta. Det finns inga kyrkoböcker där jag hittar hans födelse och Högsjös kyrkoarkiv är svårt att läsa.

Hans far kan vara Anders Olofsson, född 1600 i Viksjö med titeln nybyggare, död 1669 i Alanäs

Vars far i sin tur kan vara Olof Larsson, 1565 Gammelgården i Viksjö...

...men i och med att jag inte längre kan hitta dem i kyrkoarkiven så blir allt bara osäkrare och osäkrare för jag vågar inte lägga till nåt i släktträdet som jag inte har en källa till. Jag är lite ny på släktforskning och jag har bara testat kyrkoarkivssökning. I och med att de går över till att kallas finnar så är jag osäker med på om jag ska över till ett annat land och leta nu, eller om de är finnar som i samer som jag läste nånstans och då fortfarande går att hitta i Sveriges register eller om den tankegången ens är relevant eftersom Skandinavien ju såg ut som det gjorde under 15-1600-talet. Hur hade ni gjort?