NULL Skriv ut sidan - SV: Wettering, von der

Anbytarforum

Titel: SV: Wettering, von der
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-01-22, 17:10
Hej!
 
 Har någon von der Wettering-forskare lyckats få tag på sköldebrevet för prosten Nissenius’ adlade barn? Enligt Elgenstierna adlades de ju den 12 juni 1679, men detta datum finns inget sköldebrev nedskrivet i Riksregistraturet, och inget av barnen finns antecknade på vare sig för- eller efternamn i adressatregistret till Riksregistraturets öppna eller lyckta brev 1678–1680. De brev som utfärdades den 12 juni 1679 är dock undertecknade i just (Trolle-)Ljungby, där ju Karl XI hade sitt högkvarter, men närmare än så kommer man inte von der Wetterings sköldebrev.
 
Jag är ättling till prostinnan Helena Rumohrs bror Claus Rumohr (1632–1708) och försöker spåra släkten Rumohrs ursprung, så det låter intressant när Elgenstierna hävdar att Henrik Nissenius’ och Helena Rumohrs ”son Peder och döttrarna, som ogifta voro, nämligen Helena och Dorotea blevo den 12 juni 1679 adlade av konung Carl XI, eftersom bland annat modern även var av adlig härkomst”. Detta kan ju med lite god vilja tolkas som prostens mor, men jag har lyckats spåra uppgiften tillbaka till N. W. Marcks von Würtembergs konceptgenealogier på Riddarhuset (volym 13, Sabelfelt-Sparre, sid. 149; uppgifterna nedtecknade 1727?) som säger att "Deras son Peder och dottrar som ogifta woro, nemligen Christenze, Dorothea och Helena; samt öfrige lifsarfwingar, blefwo af Konung Carl XI 1679 d 12 Junii Adlade i Fadrens lifstid, och det, såsom orden i Adelsbrefwet lyda […] hwarjämte de eftersom deras moder war af Adelig härkomst, fingo Adelskap och blefwo kallade med det namnet Von der Wettering”.
 
Här framgår det tydligare att det var barnens mor (Helena Rumohr) som var av adlig härkomst, en uppgift som alltså tycks komma från adelsbrevet – men var kan man läsa detta i sin helhet? Jag finner inte von der Wettering i någon av Riddarhusets två serier med avskrifter av sköldebrev (som numera har digitaliserats av ArkivDigital), och det finns ju tydligen inte nedskrivet i Riksregistraturet?