NULL Skriv ut sidan - SV: Emporagrius

Anbytarforum

Titel: SV: Emporagrius
Skrivet av: Jan M Keus skrivet 2020-01-21, 22:11
Ny funn i Nederland vedr Torsten Gabriel Torgerstedt som skaper hodebry.

I den lille kommune Heusden i Noord-Brabant (nær 's-Hertogenbosch) ble 17 oktober 1759 døpt en gutt, Henricus Torgestat, sønn av Gabriel Torgestat og Johanna Jansen. Hvis denne Gabriel Torgestat er identisk med Torsten Gabriel Torgerstedt (f 1720 i Malsta) så er dette et interessant funn. Jeg har nylig kommet på spor av hvorfor Torsten Gabriel Torgerstedt bodde i Nederland hvor han gikk kun under navnet Gabriel. Han nevnes spesifikt (med alder,) som å være hyret inn som jegermester og kammertjener hos den svenske friherre Daniel Isak Kock von Cronström. Som residerte på godset Den Nemelaer i nabokommune Oisterwijk. Gabriel og Daniel må ha vært ungdomsvenner, kun 5 år aldersforskjell og begge fra området rundt Uppsala.
Teksten, som ble skrevet i latin er som følger:

17 ma octobris Baptizatus est 
 Henricus
 Filius Legitimus gabrielis torgestat et joanna


jansen conjugum susceperunt (suscepit) joanna kelleman nomine
wilhelmi jansen et wilhelminæ jansen.



Det er tydelig at Gabriel og Johanna var gift, siden barnet er legitimt. Men jeg forstår ikke hvem Johanna Kelleman er i denne sammenheng, siden det var i 1751 at Gabriel Torgerstedt fikk en datter sammen med Johanna Kelleman i Den Haag. Og når Gabriel gifter seg på ny, i Hilvarenbeek i Noord-Brabant i 1768, skrives det i dokumentet at brudgommen var tidligere gift med Johanna Kilman/Kelleman. Da er hun antageligvis død, men hvor passer Johanna Jansen inn i dette bildet?
I første omgang er jeg ut etter å forstå begrepene conjugum og susceperunt/suscepit. Var Johanna dåpsvitne?
I neste omgang må jeg finne ut om disse to Gabrieli er identiske personer, eller om det er kommet en ny Gabriel Torgerstedt på banen?

Kan noen av dere tyde dokumentaire latin begrepene?
JanM