NULL Skriv ut sidan - SV: Lunstedt

Anbytarforum

Titel: SV: Lunstedt
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2020-01-20, 20:25
Hej Björn!
 
I DDSS-posten för Lovisa Lundstedts död 1833 har man (av någon anledning…) under ”Övrig information” fört in den anteckning som klockaren Jacob Kull (1767–1808) gjorde när han övertog klockarsysslan i Ängelholm 1788 efter sin far Jacob Kull (ca 1726–1789). Denna anteckning klassas som ”Källanmärkning” till den aktuella kyrkoboken (som täcker födda, vigda, döda 1767–1834) i DDSS, men vid en snabb anblick ser det ju ut som att anteckningen istället hör ihop med Lovisas dödsnotis 1833, och att ”Åhr 1788. […] blef jag organist och klockare uti Engelholm” är skrivet av henne – men så är alltså inte fallet.


Jag har däremot en teori om vilka som är hennes föräldrar. Jungfru Lovisa Lundstedt gifter sig nämligen 1787 14/12 i Landskrona stadsförsamling (volym CI:5, s. 210) med borgaren och sämskmakarmästaren från Ängelholm Johannes Sandberg, och vigseln skedde i Asmundtorps kyrka. Detta skulle ju kunna vara en ledtråd till hennes ursprung, men tyvärr tror jag att det endast beror på att Landskrona stads kyrka Sofia Albertina vid tidpunkten ännu inte var färdigbyggd, och att Landskronaborna därför ofta lät begrava sina döda och vigde sig i de kringliggande landsbygdskyrkorna i Asmundtorp, Örja och Saxtorp.


I Landskrona stadsförsamling föds faktiskt en Lovisa Lundstedt 1768 22/12 (volym CI:4, s. 185) som dotter till fällberedaren Hans Lundstedt och hans hustru Maria Holmström. Jag hade hoppats kunna bekräfta släktskapet genom någon bouppteckning, men åtminstone fadern Hans Lundstedt (som nu kallas sämskmakare, vilket är ungefär samma sak som fällberedare) dör redan 1778 16/10 i Landskrona stadsförsamling, utan någon ålder angiven (volym CI:5, s. 248). Kanske det är möjligt att bekräfta på annat sätt? Både Johannes Sandberg och den förmodade svärfadern Hans Lundstedt var ju inom samma bransch, och dessutom döper paret sin näst äldste son till Hans 1792, vilket stämmer väl in på att han ska ha döpts efter den förmodade morfadern Hans Lundstedt.