NULL Skriv ut sidan - SV: Noe

Anbytarforum

Titel: SV: Noe
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2020-01-20, 15:32
Hej Hans!

Intressant dokument du har hittat, men om det är relevant som "bevis" för att gälla vår Jeanne bör t v ses som en hypotes. Jag läser de två första raderna som
"Baptist nate est Jeanne filia
... Noé et Jeanne ... Susc Jacob ..."
Susc(epti) betyder dopvittnen. Jag kan inte se faderns förnamn och dokumentet är inte lättläst, men mormonerna tycks ha tolkat det på samma sätt.

Att våra vallonska invandrare tillfälligt kan ha besökt sitt hemland även efter etableringen här är naturligtvis fullt möjligt. Man hade sina föräldrar och kanske syskon kvar i livet under en tid och deras bortgång kan ha föranlett en återresa t ex i samband med ett arvskifte. Men exempel på det är nog inte så lätt att hitta i svenska arkiv.

Familjen De Geers privata arkiv förvaras på olika platser. Huvuddelen, de s k Leufsta-arkivet (K) finns på RA och ligger, så vitt jag vet, fortfarande i numrerade kartonger. Register över kartongernas innehåll finns i forskarexpeditionen. En annan del av arkivet (L) förvaras på Lövsta bruk i Norduppland. Det består till stor del av bundna böcker, arbetarlängder, kassaböcker och andra räkenskaper mm. Dessa kan läsas i arkivet där. En tredje del, Finspång-arkivet (F), finns regionalt på Vadstena Landsarkiv och omfattar huvudsakligen material från verksamheten på Finspångs bruk och delar av den östgötska bergslagen.