NULL Skriv ut sidan - SV: Noe

Anbytarforum

Titel: SV: Noe
Skrivet av: Hans Edgren skrivet 2020-01-19, 21:13

Ah! Tackar! Detta är nog det som jag sett citerat delar av här och där på nätet, fast utan källor och utan källhänvisningar till samtida dokument.


Men då kan man säga att Nicholaus Noé (som jag länge misstänkt) troligtvis är ”konstruerad” utifrån Pierres patronymikon? För någon Nicholaus Noé som kommer tidigare eller samtidigt är inte känd i källorna då antar jag?


Men några korta frågor om källorna:
Norrköpingslistan - finns den som avskrift någonstans? Jag såg att den tydligen trycktes i Belgien 1888 och att man inte vet var själva originallistan finns, men uppenbarligen så finns något kvar eftersom det går att hänvisa till den?


Och Leufstaarkivet, där är det hänvisat till kartongnummer, men på arkivets egen hemsida (som riksarkivet hänvisar till) ser jag inga sådana nummer utan en massa andra sökbegrepp etc.
Men det kanske är sånt som tillkommit efter att boken skrevs?


Sedan har jag en liten teknisk fråga, jag har via familysearch hittat en möjlig träff på Noé i Belgien.
Det förutsätter att det går att förklara vissa omständigheter men om det går så kanske det är någon form av genombrott.


Min anmoder Jena/Jeanne skall enligt dödboken i Hjorted 1726 vara född 1645.


Och när man söker på Noé i Familysearch får man träff på en Jeanne Noé född i augusti 1645 i Namur med en mor som heter Jeanne men vars fars namn indexeraren inte kunde tyda.


Som tur var fanns bildfilen länkad så jag kunde kolla om det gick att utläsa något mer och jag kan inte annat att tycka att det verkligen står Pier som faderns namn.
Nu är ju min franska inte vad den borde så jag är inte helt säker men det ser verkligen ut så. Tyvärr kan jag inte uttyda mer än så från den väldigt dåliga bilden. Har försökt att få fram så mycket som möjligt från den och då ser den ut som nedan.


I så fall skulle ju alla kända parametrar vara rätt. Båda föräldrarnas namn samt tidpunkten för när hon skall vara född. Det är ju långt ifrån ett bevis för att detta är rätt Noé men det verkar inte finnas oerhörda mängder av dem, om man kan dra några slutsatser av sökresultat på Familysearch, så helt orimligt känns det inte


Men det förutsätter ju att det Pierre åtminstone reser hem vid något tillfälle. Och jag vet inte hur vanligt det var.


Så frågan är hur vanligt var det att arbetare jobbade omgångar och reste hem och om tillbaka?


Om mantalslängderna stämmer så kanske en hustru från Vallonien kommer till Sverige 1648 och att dottern Jena faktiskt föddes där och inte i Nävekvarn.


Nom: Jeanne Noe
Sexe: Female
Date du baptême: Aug 1645
Lieu du baptême: SAINT MICHEL, NAMUR, NAMUR, BELGIUM
Date de naissance:
Lieu de naissance:
Date de décès:
Remarque de nom:
Race:
Nom du père: ... NOE
Lieu de naissance du père:
Âge du père:
Nom de la mère: Jeanne ...
Lieu de naissance de la mère:
Âge de la mère:
Indexing Project (Batch) Nombre: C87028-3
Origine du système: Belgium-ODM
Numéro de film: 315579
ID de référence:


Citing this Record
"Belgique naissances et baptêmes, 1560-1890," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V5MD-WD2 (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V5MD-WD2) : 10 February 2018), Jeanne ... in entry for Jeanne Noe, ; citing , reference ; FHL microfilm 315,57