NULL Skriv ut sidan - SV: Wahlbom

Anbytarforum

Titel: SV: Wahlbom
Skrivet av: Iiris Paavisto skrivet 2020-01-19, 16:47
Jag hoppas på ledtrådar från er experter från svenska källor .. mitt forskningsämnes förfader var Mats Jacobsson Wolbom, som bodde i Kumo (Kokemäki), Finland. Han föddes 27.9.1726 och han var en dragoun (soldat). På grund av hans namn vet vi att hans far var Jacob, men spåret blir kallt eftersom Kumo-kyrkans register från tiden för hans födelse har förstörts i en brand. Eftersom Mats Jacobsson är i den direkta faderlinjen, vi vet att hans Y-DNA-haplogrupp är mycket skandinavisk (I-M253) - nämligen inte so finsk.
Vi har starka misstankar om att faderlinjen kommer från ett annat skandinaviskt land än Finland, eftersom även mitt forskningsämnes genetik avslöjade att han har en stark procentandel kvar av Skandinavien (etnisk karta visar södra Norge), även om han mestadels är finsk, etniskt. Vi kan inte vara säker på efternamnets stavning, eftersom prästerna i Finland skrev alla namn i svenska former, och efter Mats har efternamnet stavats i en mängd former, som:
Wahlbohm, Wålbom, Wallbom, Wolbom, Wållbohm, Wållbom, Wohlbom, Wollbohm, Wålbohm, Wolbum .... Så vi är inte säkra på var vi ska leta efter en soldat som heter Wolbom, Walbom etc., som gick in i Livdragonregemente och, som vi spekulerar , kom till Finland från Sverige, kanske. Var ska man leta efter sådan information? Eftersom vi inte ens vet om Mats föddes i Finland har vi lite att fortsätta.
Eventuella tips skulle vara mycket uppskattade.