NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2020-01-18, 22:40
I föregående inlägg skrev jag ” Även om grafen självklart kan innehålla en icke försumbar mängd felaktigheter, så är helheten ganska övertygande, det synes fullt möjligt – eller t.o.m. sannolikt – att ett antal av matchningarna delar en gemensam ana på senmedeltiden!”

För att pröva detta påstående teoretiskt, så har jag genomfört en ”worse case study”’.

Jag har ansatt att inget längsta block bortom 5:e generationen är större än 8 cM (avrundat). Då 37% av mina matchningar (697 st) delar ett längsta block på 8 cM med mig, så skulle alla dessa block alltså ursprungligen härröra från 5:e generationen. Sönderfallande block innebär i detta hypotetiska fall att ’kusinen’ sorteras bort av FF:s algoritm.

De 697 kusinerna med ett längsta block på 8 cM skulle alltså finnas fördelade från 5:e till den 20:e generation.
Baserat på den teoretiska sannolikheten att ett block på ca 8 cM sönderdelas som funktion av antalet generationer, så har jag fördelat de 697 kusinerna över generationerna 5 till 20. Se grafen nedan.

Som framgår av bilden så skulle – baserat på ovan givna förutsättningar – 186 stycken härröra från senmedeltiden.
 
Då detta utgör en uppskattning av minsta antalet gemensamma anor som levde på senmedeltiden, så ser jag ingen konflikt mellan den teoretiska sannolikhetsmodellen- som definieras av segmentens längd i centimorgan - och det empiriska utfallet.


Rättelse: Den uppmärksamme läsaren noterar att kurvan av misstag visar resultatet för längsta block på 12 cM, kurvan för 8 cm blir flackare - från 75 i generation 5 till 22 i generation 20 -  och det totala antalet från senmedeltiden sjunker från 186 till 162, men slutsatsen förblir densamma.