NULL Skriv ut sidan - SV: Geni

Anbytarforum

Titel: SV: Geni
Skrivet av: Per Göthe skrivet 2020-01-18, 15:26
Tack för det du skrev Jörgen, jag vet att du ju själv är inne i Domböckerna (ibland eller ofta ??? , vet jag naturligtvis inte), men hur som helst så känner du ju då till att det är inte som att slå i en bok precis o få alla svar, flera syftningsfel dyker ju också upp. Men att då bara få lägga in 5 generationer för att sedan träffar det på andras släktträd o länkas ihop är ju precis som Jörgen påpekar helt horribelt, sedan är det visserligen så att ni accepterar domböckerna som källor underförstått men man fick inte fylla i det som källa till ett födelse- eller dödsår. Den ena förfadern jag kommer in på vill jag sätta som född mellan 1600 och 1610 (han dör ung. 1665, arvsdelning 1666 och han dök upp som ett vittne i ett mål i Domboken 1663 f.ö.), hans far (som då omnämns) kan jag acceptera vara född mellan 1560 och 1575), men där blir det ju mest gissningar på födelseår, det som blir horribelt med att länka ihop på det viset är ju att fel kan spridas extremt mycket o snabbt. Dessutom så ett förnamn som jag kommer in på där JOEL verkar ju INTE finnas i ert register över namn på 17- o 1800 - talen, i hans födelse så står det JOEN och på hans barn (den som berörde mig) så stod det Folkesdotter o utifrån detta skall alltså andra (som själv inte går in och kollar) lotsas till "rätt" släktträd, tillåt mig att skratta där, jag har rapporterat dessa felläsningar flera gånger f.ö., o det hände inget (jag tror faktiskt Ancestry ändrade i sitt dock, men nu var det ju inte dessa det handlade om här). Men hur kan folk komma rätt i sina släktträd när ni t.o.m. gör den typen av fel ???? Jag bara undrar nu. Jag var i kontakt med Svensk support på en sådan här sida o fick då till svar (som första svar) så du menade att prästen skrev fel där ??? Jag sa naturligtvis NEJ utan ni har fyllt i fel av vad som står . Svaret var att vi skriver bara in det som står där, då måste ju prästen skrivit fel. Jag orkade inte mer, men visst så inträffar det att de skriver fel, i Husförhörslängderna kan det ju både stå fel födelse och fel födelseförsamling o i dödsrunorna är det ju inte alls ovanligt att de överdriver åldern (en av mina anor angavs t.ex. vara 134 År när han dog :D , men den åldern lär ju inte ni acceptera men han dog i alla fall 64 År efter det att han gifte sig så nog blev han gammal alltid), en annan ana dog 61 År efter sin vigsel o angavs vara 106 År, men den har jag ju även pejl på syskonen o av deras åldrar att döma så bör han ha varit 90-100 År (Imponerande på den tiden), jag skall nog fylla in den 134 Åringen så får vi se om erat världsträ accepterar detta, det skulle inte förvåna mig. ;)