NULL Skriv ut sidan - SV: Djurströms herrgård, Värsås socken Ägarbyte?

Anbytarforum

Titel: SV: Djurströms herrgård, Värsås socken Ägarbyte?
Skrivet av: Anne Ewert skrivet 2020-01-17, 16:10
Tack. Jag abonnerar på Arkiv Digital och hade varit där och sökt. Men aldrig sökt på byggnader förut. :)
Svenska gods och gårdar kommer ju inte upp i någon ruta, så jag vet inte hur man får fram det? I vilken sökruta skriver man i det?

Du hade fått årtalen lite fel där. 1872 - 1886 ägde A. Evert gården, står det. Vilket kan stämma bra.
Jag undrade just vart han fått den ifrån - han hade ju knappast råd att köpa den själv. Jag gissade på Svalander och det stämde ju.
Häradshövding Svalander var far till Axel Ewerts andra hustru. De gifte sig 1868. Så de måste fått herrgården av honom. Hemgift kanske? Eller bara som gåva, ändå.

Rudolf Gyllenram var Axels måg (svärson) till hans dotter i första äktenskapet.
Skulle han ha gett gården vidare i hemgift för sin dotter? Nej det tror jag inte.
Det står där i boken  att Gyllenram övertog gården 1886. Han gifte sig med dottern 1884.
Men på alla andra ställen, på nätet, står att Gyllenram "övertog" gården 1888. Vilket jag kanske tror är mer troligt.
A Ewert dog 1888. Han var då skuldsatt långt upp över öronen. Och den allra största skulden hade han just till Rudolf Gyllenram.
En revers på, i dagens penningvärde, drygt 6.200.000 kr. Herrgården finns inte ens nämnd i bouppteckningen. Vilket måste betyda att han varit skyldig Gyllenram ännu mer pengar och att han gav honom herrgården som delbetalning innan han dog (strax innan antagligen).
Intressant.

Jag håller på och skriver en liten bok om Axel Ewerts äldsta son - därför jag rotar så dant. :)