NULL Skriv ut sidan - SV: Martha / Margaretha Jansdotter, 1787, Lima församling (?), påträffas inte?

Anbytarforum

Titel: SV: Martha / Margaretha Jansdotter, 1787, Lima församling (?), påträffas inte?
Skrivet av: Anti Poika skrivet 2020-01-14, 20:59
Appropå den där gården utanför Galven. Har för mig att när personer kommer från andra församlingar nämns dessa enbart som församlingsnamnet, medan kommer de från samma församling anges sidnummer (pagina). Kan vara ett undantag som bekräftar regeln å andra sidan.

Detta var mig i varje fall en svår nöt att knäcka.

Det där med vigselbevis, syftar ni på E I:1 bild 20 b (13)?


Ja, det stämmer. Nu ligger visserligen det närbelägna Lima väldigt nära gränsen till Alfta socken. Men så många människor kan ändå rimligtvis inte komma från denna lilla plats. Det skulle vara intressant att få veta mer om flyttströmmarna i området.

Jag efterfrågade vigseln eftersom det är en punkt mitt i livet som kan ge ytterligare info om varifrån hon kom och det är en bra punkt att spåra bakåt ifrån. Nu gifte hon sig dessutom två gånger. Vigselnotiserna i vigselböckerna:
Alfta EI:1 (1807-1860) bild 20 (RA) vigsel 1816-05-19
Alfta EI:1 (1807-1860) bild 56 (RA) vigsel 1832-05-06
Dödboken är ofta en ännu bättre källa för att få reda på ursprung, så inte i detta fallet.

Vid det "sista" spåret  i AI:7b står det varken var hon tros vara född eller varifrån hon kom, lite konstigt med tanke på att de uppgifterna ändå finns på minst två ställen i samma bok. Har du gått igenom hela Alfta AI:6 och AI:7? Om man ska få veta var hon var född behöver man följa henne bakåt. Det behöver kanske inte vara Lima i Västerdalarna som är startpunkten i hennes liv.

Svår nöt för oss också, men den som söker finner, brukar det heta. Hade varit bra med fler källor redan från början när du ändå jobbat så mycket med detta.

Ett annat tips är att kolla upp vittnen vid barndop, t.ex. vid Saras dop, född 1826-10-07.
Alfta CI:5 (1807-1850) bild 118 (RA)
Jag intresserade mig för paret från Grängsbo och kollade upp det på kartan. Grängsbo ligger inte långt från Alfta och lite till väster ligger Västerlima! Se bild från ortsnamnsregistret, Institutet för språk och folkminnen. Västerlima finns inte i husförhörslängderna. Jag hittade inte henne i Grängsbo tidigt i livet.