NULL Skriv ut sidan - Min raka fäderneslinje till Fölene Brogård (En släktkopplingsgåta)

Anbytarforum

Titel: Min raka fäderneslinje till Fölene Brogård (En släktkopplingsgåta)
Skrivet av: Staffan Nilsson skrivet 2020-01-09, 10:51
Hej fina forumvänner.!

Utan att gå in på för många detaljer så gav ett Y-DNA prov mig fler överaskningar än jag kunde föreställa mig. Mycket har ställts på sin kant om man säger så. Pandoras ask är öppnad och dess innehåll har redan flugit ut.

Tur i oturen är att jag fått en riktigt bra 111 markörers Y-DNA matchning (genetisk distans 5) vars äldsta kända anfäder pekade mig till Brogården på Fölene. Inget jag kände igen först men då jag lagt några timmars arbete på att forska om min  raka fäderneslinje via kyrkböckerna så hamnade jag först i rätt län, rätt socken och till slut även på exakt samma gård (Fölene Brogård). Det är naturligtvis ingen slump. Nu återstod bara att som sista pusselbiten hitta den gemensamma anfadern vilket jag ännu inte lyckats med.

FamilyTreeDNA har en funktion med vars hjälp man beräknar sannolikheten för att hitta den gemensamma anfadern inom ett visst antal generationer för just min matchning. Jag har justerat den genom att ange att jag med säkerhet vet att matchningen inte finns inom de 5 första generationerna och resultatet är enligt bifogade bild.

Min anfader
============
Lars Andersson (f. 1723-12-25) är min anfader. Född på för mig okänd plats men han bodde 1763-1769 på Brogården. Fölene (P) AI:1 (1766-1790) Bild 19 / sid 28.

Min Y-DNA matchnings anfader
====================
Hejderidare Petter Svanberg (f. 1721 i Nöre Blidsberg) bodde 1767-1790 på samma gård. Han hade 2 fruar. Med den första frun, Ulrica Jungberg 1719-1789 fick han inga barn. Med den andra frun, Ingeborg Hansdotter f. 1751 så fick han minst 3 barn. Andreas (1792), Samuel (1794) och Lisa (1796).

10000 kronorsfrågan: Varför är Lars Anderssons barn (Carl Larsson f. 1763-01-29) släkt via rak fäderneslinje med Petters barn (Samuel f. 1794-09-06)???
================================================================================================
Vilken relation Lars Andersson och Petter Svanberg hade med varandra vet jag inte. De bor på samma gård samtidigt. Jag ser två alternativ här. Antingen så delar dom en gemensam anfader på fädernet inom närtid eller så har dom delat på mer än bostad (läs fru). Jag vet att Petters fru Ulrica är fadder till flera av Lars Anderssons barn.


I följande inlägg ska jag strax citera källor som jag samlat på mig.