NULL Skriv ut sidan - SV: Lindebrand

Anbytarforum

Titel: SV: Lindebrand
Skrivet av: Anna-Lisa Engman Zetraeus skrivet 2020-01-02, 19:31
Hej Lars,

varken du eller jag har hittills lyckats fånga in Magdalena Lindebrand. De tidigaste spåren efter henne hittar jag i en husförhörslängd från Engaholms gods i Alvesta, där hon nämns på raden efter gårdsfogden M Sandbergh. Det är ovisst om hon har någon anknytning till ägarfamiljen.

Omkring 1724 är Magdalena gift med Gustaf Jönsson Wiberg på Alvesta Gästgivargård. När Gustaf dör redan 1740 flyttar Magdalena med de sex barnen till grannsocknen Ör, där hon gifter om sig med Nils Håkansson. När hon dör 1782 är hon 90 år gammal och alltså troligtvis född 1692.

Kanske vet du redan att Gustaf Jönsson Wiberg föddes 1701 03 13 på Swengård i Moheda. Det finns flera personer med namnet Wiberg runt om i trakten, men inget släktskap är bevisat.

Namnet Lindebrand förekommer i dag i Vimmerby med omnejd men namnet har enligt mina efterforskningar "tagits" av en familj under 1900-talet. Jag har gissat att namnet skulle kunna ha militär anknytning. Vid gästgiveriet fanns både tingshus och kronans vapenmagasin.

Enligt en matrikel från Uppsala universitet studerade två östgötar, födda  under tidigt 1630-tal där. De bär båda namnet Lindebrand, den ene dessutom med tillägget Lindelius inom parentes. Deras far anges som ryttmästare/officer vid kavalleriregementet Man kanske inte helt kan utesluta att de hamnade vid Kronobergs regemente och att någon av dem blev far till Magdalena.

Magdalena är min anmoder i rakt nerstigande led på mödernet. Jag är generation nio.

Än ger vi väl inte upp ?

Nyårshälsningar
Anna-Lisa