NULL Skriv ut sidan - SV: Noe

Anbytarforum

Titel: SV: Noe
Skrivet av: Hans Edgren skrivet 2019-12-29, 17:30
Hej,


Äntligen lite aktivitet här under Noé!

Jag har samma första tre generationer som Johan här ovan och har lyckats hitta källor på Pierre Nicholausson Noé från och med hans hustrus död 25 mars 1676 vid Edsbruk. Döttrarna Jena och Elisabeth Noé går ju allt följa utan problem och det verkar även finnas en son Pierre Noé som bör vara född 1657 eftersom en sådan dör som hammarsmed vid Överrum 5 feb 1699, 42 år gammal.

Men det finns så många uppgifter om Pierre Nicholausson Noé tidigare arbetsplatser som jag inte hittar källor till. Att hans dotter Elisabeth Noé under mycket rabalder gifter sig men Peter de Try 1668 är ju finns ju omnämnt i samband med de Try och det placerar ju familjen i Överrum vid den tiden.

Men jag har ju läst på flera ställen att han skall ha varit körare hos de Try i Gusum och dessförinnan att han var i Tunaberg , troligtvis i Nävekvarn dvs i de Besches bruk.

Gusum startas ju först 1652 så före det kan han inte varit där.

Om de väldigt specifika uppgifterna om hans höga ålder stämmer (103 år det står i dödboken i Västra Ed 25 Apr 1695) så skulle han kunna varit bland de körare och skogsarbetare som var de första som de Geer rekryterade åt de Besche när bruket startar 1623.

Men jag skulle väldigt gärna, om möjligt, se någon källa på detta.

Och Nicholaus Noé, finns det några andra belägg för honom än att Pierre heter Nicholausson?

Finns det något som helst kontrakt för någon Noé som gör att det går att följa deras ankomst till Sverige, om det är Nicholaus eller Pierre som kommer?

Jag har läst ”Vallonsläkter under 1600-talet”, men minns inte att jag fick svar på de här frågorna då.

Tidsmässigt så borde de väl vara från Sedan, om de som det står i släktnummerlistan, kom till Sverige i slutet av 1500?