NULL Skriv ut sidan - SV: Engelholm

Anbytarforum

Titel: SV: Engelholm
Skrivet av: Johan westermark skrivet 2019-12-27, 21:53
Hej sitter o läser om de som sökt tidigare i efternamnet Engelholm.
Det finns en hel del men just av den delen min hustru härstammar ifrån är det ngt fattigare. Givetvis fortsätter prästen Erik Johan Engelholms fr Bankekind barn att leva med efternamnet Engelholm in på 1900 talet.
Men att finna Erik Johans farfar Organisten Johan Engelholm födelseort. Eller föräldrar? Eftersom den hade en kusin Daniel Engelholm död 1776 ogift så borde det funnits fler släktingar i dess närhet från Tuttorp, Bankekind.

 Sitter o finner att det funnits en Johan Engelholm i Nyköping med hustru Maria Hullman. om de kan ha haft någon son som var född 1733 är ju inte helt osant. Men finner inte om de har ngn son . När jag tittar på allas släktutredningar på nätet så dyker jag inte upp hos någon som härstammar från vårt led. Det betyder nog tråkigt att den Engelholm som hustrun härstammar ifrån att de led runt om har dött ut.

 Axel Engelholm hade med sin hustru Johannna Hedwall många barn men bara 1 barn lät sina gener vandra vidare. en syster till Hilma, Axelina Johanna E sista ättling dog 1975. Augusta E dör 1913 og. sonen Axel ferdinand E född 1835 försvinner in på barnhus. Hilma E född 1826 för sin gen och där finns min hustru idag.

Men som sagt om Johan organisten har sina rötter fr Karlshamn lär vara osagt. Men många namn återkommer   jämfört med den Olof Engelholm handelsmannen i dennes barnaskara från Karlshamn eller var det Karlskrona .
Johan engelholm och dennes hustru Anna (annika) Isaksdotter får från Svinsestad i Bankekind. återkommande namnen är Sven, Johan, Beata, Sophia, Charlotta, Carolina.