NULL Skriv ut sidan - Fader till Per Persson född ~1755

Anbytarforum

Titel: Fader till Per Persson född ~1755
Skrivet av: Hans Inge Thulin skrivet 2019-12-26, 12:43
Jag har ett litet problem.

Jag söker fadern efter Per Persson som gifte sig med Catharina Svensdotter 1781-01-13 i Kristianopel. Han skulle vara född omkring 1755. Denne Per Persson blev bonde på no 12, Trolleboda och kronolots. Han stannade i stort set hela sitt vuxna liv i Trolleboda. Men vem var fadern/modern?

Det finns flera Per Persson i Kristianopel under 1700 talet och det är inte lätt att skilja dem åt. Per Persson den äldre och den yngre i Trolleboda, Per Persson i Krogsnäs och Per Persson i Kleppermåla.  Jag skall finna en fader till Petter Persson född omkring 1755 och har dessa fyra att välja mellan i Kristianopel. Enbart en av dem har en son Per  och det är Per född i Kleppermåla 1751. Denne Per stannade hela sitt liv på denna plats som bonde och dog 1809.
Per Persson i Krognäs är möjlig men varken sonen Sven eller hans fru bevistade barndopen för Per's barn eller vice versa.
Det fanns en Lars Persson, son till Per Persson den yngre, som fadder vid första barnet och denne Lars far lever i Trolleboda och alla Pers barn med undantag av det första är födda i Trolleboda. 
Probemet med Per Persson den yngre är att han inte har en barn Per noterat. Hans son Lars föds 1751 och nästa barn Brita föds 1755. En son Per född 1753 skulle passa in.

Tacksamt för lite synpunkter

Inge