NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-11
Skrivet av: Christina Blanck skrivet 2005-02-22, 22:18
Svar till Mikael Persson ang Per Bjur: Hej Mikael och jättestort tack för all tid du måste ha lagt på detta! Här är några kommentarer kring dina uppgifter:
 
Jag blir lite fundersam ang vargeringskarlen Per Benjaminsson som du nämner som fadder till Enoks dotter Anna 1752. Om Per var född 1736 skulle han ju bara vara 16 år 1752, kunde man bli vargeringskarl så ung? Men det kanske man kunde, eller så var han faktiskt äldre, eller så är det inte samme Per. Nåväl, det visar sig väl till slut.
 
Namnet Dell syftar säkert på Delsbo, det tror jag också när jag nu ser att han blivit soldat igen, vilket jag inte hade en aning om förut. Har ju inte hittat honom i hfl efter flytten till Stockholm (har väl inte letat så mycket heller), men han verkar ju alltså ha återkommit till Delsbo (åtminstone tillfälligt vintern 1776/77)
 
Och betr Jonas Jonsson Bjur – jodå, det var honom Per efterträdde! Jonas skulle ha dött i Pommern den 5 maj 1758 och Per efterträdde honom den 1 juni samma år enligt GMR 1767. Ja, det är väl sannolikt att Per tog över både namnet och änkan, att man tog över namnet var väl det vanliga, och änkan – ja, sådant har väl hänt förut. Men säkra kan vi förstås ännu inte vara på att det är samma Margta. Och vi vet ju inte heller var hon egentligen var född, det står Forsa i  AI:7b fol.34 och du skriver att hennes eventuelle bror Anders Andersson d.y. ”också är född i Ljusdal”. Så det finns en del frågetecken där.
 
Det var jättekul att få lite ledtrådar att gå vidare med när jag så småningom får tid att forska igen. För närvarande är jag mest mamma och inte så mycket släktforskare, men allt har sin tid… Jag lovar att återkomma om/när jag kan bidra med något nytt – jag antar att du också har ett eget intresse av detta eftersom du försöker uppdatera Delsbo-boken (för det gör du väl fortfarande?).
Hälsningar Christina