NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Andersson Tråh

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Andersson Tråh
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2019-12-24, 07:38
Jag gick först genom 1774 års mtl i Grundsunda och Nordmaling men hittade ingen möjlig, dvs. med en hustru i fertil ålder med något av namnen Stina, Kajsa, Anna eller Magdalena (namnen på de två äldsta döttrarna). Givetvis kunde ju någon finns i 1772 års mtl som hade dött två år senare och hittade då Anders Wisell som "förre bonde" "sist i längden" i Grundsunda. Jag skulle kunna hävda att jag har den mest kompletta databasen för Grundsunda och såg där att hans hustru hette Kerstin Andersdr och hon hade två små barn som änka i 1773 års mtl och då väcktes ett hopp eftersom jag bara visste av en dotter. Kerstin gifte 1786 om sig med Jon Pehrsson och tänkte mig att han kunde finnas som styvson till Jon i Grundsunda AI:1. Men där fanns han inte. Däremot högre upp på samma sida fanns en dräng Anders Johan, född just 1772, och dräng hos moster och ingift morbror.. Men när jag letade genom AI:1 efter andra möjligheter hittade jag en Anders Johansson från Lakamark också född 1772 på s 96 efter vilken man med viss svårighet kan läsa Västanå och Bodom (där han också finns på s 66).
Vi kan alltså för tillfället glömma Anders Wisell.
Men ditt "långskott" kan mycket väl vara riktigt, Olof Blom. Det är ju Olof Olofsson (1735-1822) nedan. Han hade nämligen förutom Anna f 1778 även en son Jonas Wallin för vars barn först Johan Trå själv och sedan hustrun Carin Olofsdr var faddrar 1793 resp 1795.