NULL Skriv ut sidan - SV: Rättare/befallningsman Per August Andersson född 3 maj 1851

Anbytarforum

Titel: SV: Rättare/befallningsman Per August Andersson född 3 maj 1851
Skrivet av: Åke Carlsson skrivet 2019-12-22, 10:26
I det aktuella fallet eftersökte alltså Karl Johan senare sina biologiska föräldrar. I ett annat Stockholmsärende som jag har sysslat med var det modern som efterlyste sitt barn. Det är en intressant historia, som jag tänkte dela med mig av, eftersom den belyser hur det kunde gå till.

Här rörde det sig om en flicka, där båda föräldrarna stod som okända i födelseboken. Året var 1905. Barnet lämnades till Allmänna barnhuset och blev sedan placerat i fosterfamilj. Av barnhusrullan framgår att den biologiska modern skrivit ett brev till barnhuset hela 30 år senare. Det var denna handling som jag beställde fram och fann då följande:
----------------------------------------------------------------------------------------------
Göteborg den 31/1 1935,
Till Styrelsen, Allmänna Barnhuset, Stockholm

Undrar så mycke om jag vänligen finge fråga om jag kunde få någon upplysning efter så många år, om min dotter som föddes i Stockholm omkr. år 1904, sorgligt nog minns jag ej årtalet. För tillfället var jag då inack. hos Fru Anna Jansson, Grefturegatan 50a, men hon är kanske död nu.

Hennes namn i dopet blef endast Magda, fött av okända föräldrar, blef inlöst för en summa. En liten tid efteråt fick jag bref från Barnhemmet, om jag ville avsäga mig alla moderliga plikter, vilket jag besvarade med att jag ville det. Nu har jag länge funderat på om denna familj har det bra eller lever, eftersom det har varit dåliga tider. Om Hon skulle lida någon nöd men ville veta av sin mor så ville jag så gärna göra vad jag kan.

Jag har det bra ställt med min ekonomi. Jag skulle bli så glad om jag kunde få någon ledtråd efter henne. Det brevet jag fick då Hon lämnades till den familjen ref jag tyvärr sönder, så jag vet ingenting.

Nu är jag 58 år gammal och tänker så mycke på Henne men det flydda kan ju ej ändras. Skulle hon bara ej få lida för mycke för min skull så blefe jag lugn. Emotser tacksamt ett svar från Direktionen på min fråga.
Wänligen
Enkefru Ida Österlund
Linnégatan No. 10, Göteborg
---------------------------------------------------------------------------------------------

Av övriga handlingar framgår att barnhuset snabbt gör sina efterforskningar. All korrespondens finns bevarad. En dryg vecka senare får modern reda på dotterns adress. Det visar sig att hon bor i Göteborg precis som hon själv. Efter alla dessa år får de båda äntligen kontakt med varandra och kan försonas. Modern skickar också ett tackbrev till barnhuset.