NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-04
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2004-10-21, 18:25
Hej Kicki!
 
Jag trodde jag hade en del uppgifter på den här familjen, men nu när jag kollat upp lite så är jag inte längre övertygad om att alla dessa är korrekta.  
Sigrid Eriksdtr föddes 23/8 1733 (dp 26/8) i Källmyra (=Tjärnmyra) som dtr t soldaten Erik Persson Näsbom o h h Karin.  
Dessa fick troligen 2 barn till:
Erik, f 12/10 1735 (dp 19/10) (moder Karin Ersdtr) i Bruket (= en del av Prättingeberg). D 3/10 1752 i Prättingberg, 16 år 11 mån 3 dgr
Karin, f 27/10 1737 (dp 30/10) (moder Karin Persdtr) i Bruket.  
När sonen dör så kallas fadern 'framlidne', dvs. han var redan död då. Men när dottern Sigrid den 24/10 1756 gifter sig med Dahlqvist så nämns föräldrarna Erik Persson o h h Karin i Tjärnmyra -- ingenting om soldat, ingenting om avliden eller framliden ... Å andra sidan så stämmer Sigrids ålder när hon dör perfekt in på Näsboms dotters födelsedatum. Så det verkar vara rätt personer. Fadderrelationerna styrker också detta.  
Om födelseår och -socken stämmer för Karin så finns det 2 att välja på, beroende på vilket patronymikon som är korrekt:
Pål Hanssons i Mora eller Per Gäddskytts. Båda dessa var soldater, så det passar ju in i den sociala bilden, men det hjälper oss inte att avgöra vilken av dem som är rätt. Och när sonen föddes så kallades hon Ersdtr ...  
 
Erik Persson Näsbom föddes 26/2 1701 i Tjärnmyra 2. Han var soldat vid Hälsinge regemente och bodde enligt ovan angivet för barnens födelsebyar. Vid sonens födelse kallas han avskedad soldat, men inte vid döttrarnas ...
 
Nu måste jag dra, men jag fortsätter med hans förfäder imorgon.
 
MVH, Mikael!