NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Nilsson Lake/Svärdfisk och hans Hu Dordi Anders dr i Sundom, Nederluleå fs

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Nilsson Lake/Svärdfisk och hans Hu Dordi Anders dr i Sundom, Nederluleå fs
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2019-12-19, 09:22
Utöver dopvittnen för barnen är barnens förnamn ytterligare en sak att använda sig av för att leta efter föräldrar till en person. De två äldsta döttrarna brukade få namn efter farmor och mormor. Nästa dotter fick ofta namn efter modern. Att ingen av Dordi Andersdotters äldsta (kända) döttrar fick namnet Dordi kanske talar emot att Dordi Andersdotter var dotter till Anders Larsson och Dordi Jönsdotter i Sundom. Jag tycker ändå att det finns tillräckligt många indikationer för att anse att det är troligt att hon var det.

Min hypotes om föräldrar till Nils Nilsson Lake Svärdfisk bygger på att hans äldsta dotter fick namnet Kristina/Kerstin (utan att hans hustrus mor hette Kerstin) och av de Nils Nilssöner som finns i födelseböckerna för Luleå landsförsamling och Råneå inom aktuell tidsperiod är han den troligaste där modern har namnet Kerstin. Bland dopvittnena till Nils Nilsson Lake Svärdfisks barn förekommer flera från Råneå, varför han eller hans hustru bör ha koppling dit. Nils Knutsson Fiskare Elg kan ha varit född i Råneå. Jag har inte hittat tillräckligt mycket för att hypotesen ska kunna anses vara tillräckligt väl underbyggd. Om inte fler indikationer hittas så måste den anses vara för svag. Jag visar den om någon annan vill gå vidare och leta efter fler indikationer. Jag har t ex endast tittat på dopvittnen för de tre första barnen.