NULL Skriv ut sidan - SV: Gabrielsson, Jon (1671-1750) - Bure?

Anbytarforum

Titel: SV: Gabrielsson, Jon (1671-1750) - Bure?
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2019-12-10, 02:57
Jo, ibland strular det här programmet verkligen till det. Det var skälet till mitt teckensnittsbyte tidigare, för hälften av texten presenterades i typsnitt 0 eller något sådant ;D


Förresten, jag har tittat igenom dopvittnena för Gabriel Jonsson, och inte verkar väl (den här aktuella) Karin Persdotter vara något av dessa vittnen?


Den enda Karin Persdotter jag kan hitta är soldat Hybäcks hustru som visserligen är intressant här, men definitivt en annan person. Hon är troligen den Karin Persdotter som är käranden i det domboksmål som jag tror togs upp under frågan om Olof Holm åtminstone, och diskuterats här också, från Skellefteå, 1713-03, paragraf 24:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3979 (1713-1716) Bild 220 / sid 16 (AID: v909011b.b220.s16, NAD: SE/RA/42042202)


Jag upprepar sammanfattningen (som jag uppfattat den:):
Käranden är pigan Karin Persdotter i Falmark. Hon önskar besitta sin faders hemman fram till dess hennes broderson Per är gammal nog att ta över det (och hon tillåts av rätten att göre det). Per är son till hennes broder, avlidne Lill Per Persson. Unge Per Perssons moder Karin Johansdotter kan inte själv ta över hemmanet. Inte heller Karin Persdotters ålderstigna moder som alltså fortfarande lever. Svarandena är unge Pers moderbröder, och alltså hans moder Karin Johansdotters bröder, Olof Johansson i Ragvaldsträsk, Lars Johansson i Falmark, samt unge Pers förmyndare Jon Gabrielsson i Bäck. Nämns gör också Karin Persdotters systrar (som plural, men ej vid namn).


Som diskuterades i den andra tråden stod hustru Karin som ägare för gården, Falmark 20 något år och sedan en syster till henne.


Den aktuella gården, Falmark 20, återfinns i AI:1  s145
Skellefteå landsförsamling (AC) AI:1 (1724) Bild 149 / sid 145 (AID: v139525.b149.s145, NAD: SE/HLA/1010174)

Här syns att den unge Per Persson tagit över gården. Både hans moder och farmoder samt fastrarna som hänvisas till i domboksnotisen står listade. Karin Persdotter verkar sannolikt vara den Knekthustru Karin Hybäck, 47 år [ca 1722].

Den intressant detaljen i allt detta är väl just att Jon Gabrielsson är förmyndare till Per Persson. Det brukliga är att förmyndare söktes bland närmsta släktingar till de döda, så i detta fallet till Lill Per Persson. Vidare är alltså Karin Persdotter, Per Perssons syster, dopfadder hos Gabriel Jonsson. Just det känns ju åtminstone inte som en slump (även om jag inte vet exakt hur det ska tolkas angående eventuellt släktskap).

För övrigt angående dopfaddrarna verkar den enda troliga släktingen (såvitt vi vet) som är dopfadder hos Gabriel Jonsson vara Karin Jonsdotter (1727) som benämns utan titel, och som väl sannolikt avser Jon Gabrielssons äldsta dotter (som var 18 i AI:1 s 143).