NULL Skriv ut sidan - SV: Svårtydda vigslar Sven Larsson och Anna Andersdotter Bönabo

Anbytarforum

Titel: SV: Svårtydda vigslar Sven Larsson och Anna Andersdotter Bönabo
Skrivet av: Anneli Isaksson skrivet 2019-12-08, 19:32
Hej Mai-Gret,
Dottern Britta kan mycket väl ha varit född tidigare än 1740, precis som du säger stämmer inte alltid födelseårtal i hfl. För Nils Larsson stod det 1742, men han är bevisligen född 1740 och för Johan (Jean, Johannes) stod det 1752, ska vara 1750. Britta är i varje fall äldre än Nils enl hfl (Norra Hestra AI:1 AD bild 6/s.3). Om jag hittade rätt Britta Larsdotter i dödboken 1786 så var hon född ca 1731.


För att återkomma till Anna Andersdotter. Hon är svårare att följa, men i bouppteckningen för hennes man Sven Larsson 1814 nämns Magnus Mårtensson i Stora Kvarsebo som förmyndare på möderne sidan, dvs släkting till Anna Andersdotter. Denne Magnus var son till Mårten Andersson, född 29 apr 1753 på Malsbo i Mossebo (Mossebo C:1 s.71). Fadern är här bara Anders. Jag har följt den här Anders i mantalslängderna och i kyrkoböckerna. Han gifte sig 26 dec 1744 i Mossebo (Mossebo C:1, AD bild 42/s.36) som Anders Andersson med Anna Håkansdotter. Anders flyttar runt och hamnar till sist på Älvshult torp i Ambjörnarp. Din Anna kommer härifrån när hon gifter sig i Norra Hestra. Nu tror jag att Anders Andersson och Anna Håkansdotter är de rätta föräldrarna till din Anna och de hade också en dotter Anna som föddes 9 okt 1750 på Malsbo i Mossebo (Mossebo C:1, s.60). Även här stämmer inte årtal exakt, men att Magnus Mårtenson var förmyndare är en stark ledtråd. Han var ju i så fall syskonbarn till Anna.


Ytterligare en ledtråd kan vara, under Bönabo finns en änka Anna Håkansdotter som flyttar till Tranemo och Mossebo socken. Kan det möjligtvis vara Annas mor? (Norra Hestra KI:1, 27 maj 1794)