NULL Skriv ut sidan - SV: Karström

Anbytarforum

Titel: SV: Karström
Skrivet av: Christer Abrahamsson skrivet 2019-12-07, 17:55

Tack för intressanta uppgifter angående Maria Karström. Även jag har kommit fram till att hennes far bör ha varit bror till den skånske kyrkoherden, men inte hittat avgörande bevis. Marias förste man hävdade 1721 den blivande hustruns bördsrätt till jord i Bråna Storegård, Tolgs socken, som svärmodern sålt. Han kallas då dräng och hade nog inga förutsättningar att deponera köpeskillingen som tingsrätten krävde (Norrvidinge härad 1721 23/1 § 5). Brodd Karström var, liksom svärfadern befallningsman eller frälsefogde. Hans änka köpte Holmesås 1710 av ryttmästare Axel Rosenquist och hans hustru Catharina Gyllenankar på Åby i Tjureda socken. Måns Svensson bör ha varit son till fru Kerstin Sparres enskilte tjänare Sven Månsson, död 1646, som också bodde i Holmesås. Maria Karströms mormor, Brita Jacobsdotter var dotter till Jacob Månsson i Hallsnäs, Ramkvilla socken, Västra härad, vilken i sin tur var son till sturarnas godsfogde på Hallsnäs Måns Stocke. Beträffande dennes hustru hänvisar jag till Svensk genealogisk tidskrift 2014:1 (angående den s.k. Dädesjösläkten).
En syster till Brita, Elisabeth Jacobsdotter, var gift med befallningsmannen Jon Persson i Bråna (såväl deras inbördes släktskap som härledningen till släkten Stocke framgår bl.a. av domboksnotiser från Norrvidinge härad 1696 12/10 § 74, 1721 23/1 § 50 och 1722 19/2 § 18). Om någon har uppgifter om Jacob Månssons hustru (enligt sonen Nils Jacobsson Stocke var även denna Kerstin Nilsdotter uppvuxen på Hallsnäs), eller om samme Nils Jacobssons hustrus (Margareta Ivarsdotter) tidigare äktenskap vore jag tacksam om jag får ta del av dessa.
Christer Abrahamsson