NULL Skriv ut sidan - SV: Sven Trottesson Folin

Anbytarforum

Titel: SV: Sven Trottesson Folin
Skrivet av: Yvonne Stenberg skrivet 2019-12-04, 23:27
Jag har också samma fundering och misstänker att Sven Trottesson Folin är far till Per Svensson. Han dog 1734 1/1 i Skeen och uppgavs vara 77 år gammal dvs beräknad född ca 1657. Ytterligare ett barn finns kanske: En dräng Trotte (Svensson) fanns i Skeen och Bökhult i Annerstad första åren på 1700-talet. 1707 var han dräng i Norrtorpa Mellangård, och bör ha gift sig något år därefter. Han var fadder till Pers son Lars 1721 liksom flera andra i Skeen. Senare bosatt i Norrtorpa Mellangård där han dog 68 år gammal 1751. Pers son Lars nämns i bouppteckningen efter Petter Svensson Folin (skräddaren i Skeen) och närvarade som närmaste släkting att bevaka rätten för sönernas del (Sunnerbo häradsrätt (G) FII:3 1765-66 bild 525/sid 857). Lars son Sven f 1751 kallar sig senare för Sven Larsson Folin.
En Isak Svensson i Skeen har i diskussioner på forumet nämnts som möjlig son till Sven Trottesson? Ev. också en Nils Svensson.
Jag har noterat Märta som dog 1744 i Skeen Liagård som hustru till Sven Trottesson. (Annerstad AI:1 sid 223). Har inte hittat någon annan hustru.

Det fanns vad jag förstår ytterligare en gästgivare i Skeen vid denna tid eller lite tidigare, Sven Nilsson, som möjligen var gift två gånger, den sista hustrun hette nog Anna.


Som kommentar till Lars-Olas notering undrar jag också om det står fel - misstänker att Peder i Öyarp ska vara just Per Svensson för han bodde i Öyarp från senast 1729. Per Månsson Berg bodde i Bägaryd i Torpa.


Med vänlig hälsning, Yvonne