NULL Skriv ut sidan - SV: Lisa Dahlins i Burträsk make från Bodan, eller ...

Anbytarforum

Titel: SV: Lisa Dahlins i Burträsk make från Bodan, eller ...
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2019-12-04, 23:03
Jag är inte helt insatt i detta så kanske ute och cyklar.


Min misstanke är dock att ursprunget till att Olof Persson i Bodan sägs förmodligen varit på rote 35 Holm, har med födelsenotisen för en Margareta Olofsdotter, döpt i Skellefteå 1710 VIII Trinit att göra: "Olof Perssons barn i Kusmark, som gick till soldat för Östen Olofsson i Bodan. Margaretha...."
[Skellefteå landsförsamling (AC) C:1 (1699-1729) Bild 38 / sid 33 (AID: v139631.b38.s33, NAD: SE/HLA/1010174)]
[Kan vara värt att notera att INDIKO felaktigt säger "Gärdsmark"]


Jag vet inte om det går att avgöra vem denna Olof Persson var, men verkar inte konstigt om någon trott det avsåg Olof Persson i Bodan. Östen Olofsson är sedermera 1712-1713 soldat just på rote Holm, så steget till att tro att Olof Persson i Bodan var där verkar inte så långt. Det verkar också tekniskt möjligt givet andra barns födsel, samt inte spontant lätt att avgöra vilken annan Olof Persson som kan avses med denna notis (men detta är inte någonting jag undersökt noggrant).


Det kan tilläggas att åtminstone jag inte hittat något som förknippar denna Olof Persson i Kusmark med soldatnamnet Holm. Notera att han är en av soldaterna som ger(?) pengar 18-20 Mars 1710 och som står listade i kyrkoboken. Han noteras där också som "Olof Persson i Kusmark" utan rotenamn, även om många andra har soldatnamn i den listan. Ingen person med soldatnamnet Holm nämns.
[Skellefteå landsförsamling (AC) LIa:3 (1686-1714) Bild 560 / sid 50 (AID: v394236.b560.s50, NAD: SE/HLA/1010174)]


/Stefan Gelow