NULL Skriv ut sidan - SV: Bergius

Anbytarforum

Titel: SV: Bergius
Skrivet av: Mikael Rönnlund skrivet 2019-12-03, 23:14
Jag har en Johan/Johannes Mattson Warnberg i mitt träd som enligt dödboken (Eda C:3 s175) är född 1663 i Kristinehamn av föräldrarna Rådman Matthias Bergius och Margareta Christiansdotter.
(I Födsloboken står det bara "Mathias Anderssons" son - Kristinehamn CI:1 s56)

Pappan till Mattias borde således heta Anders Bergius och den enda med det namnet jag lyckas hitta är Anders Hallorsson Bergius som levde i Väse 1608-1689.
Namnet Bergius skall dessutom enligt uppgift komma från gården Berg i Väse och Väse ligger ju bara ett stenkast från Kristinehamn.

Jag har letat som en galning, men lyckas inte få det släktskapet bekräftat, men Väse ligger ju straxt utanför Kristinehamn och Anders H B fick ju en drös med barn som flyttade iväg ett par socknar och blev rådmän, präster eller borgmästare, så det bör ju inte vara omöjligt att "min" Mattias är son till just denne Anders H B.

Är det någon här som kan komma med någon ytterligare ledtråd eller har andra funderingar om hur dessa häger ihop...eller inte ?

I dödböckerna för Anders H B:s övriga barn så är det skrivet "noveller" om vart de kommer ifrån osv, så där är ju släktskapet styrkt.....men i Mattias fall i Kristinehamns dödbok (CI:1 s88)  så står det enbart "Rådmannen Mattias Andersson" och inget mer.

Kikar jag på exempelvis Disbyt, så finns det massor av träd som har med Anders H B med massor av barn, dock ej "min" Mattias.     Något enstaka träd har Mattias som enda barn till Anders H B.