NULL Skriv ut sidan - SV: Älvsered

Anbytarforum

Titel: SV: Älvsered
Skrivet av: Jerker Johansson skrivet 2019-12-02, 20:56
 Tveksamt om Ingeborg reste så långt… Det lilla jag kunnat hitta är följande;

Sven
Björnsson var brukare i Mahult, Älvsered. Det enda barnet som finns med i födelseboken är Ingeborg f 6/9 1713. Man hade ytterligare några barn, dock finns inga födelseböcker före 1712 så det går inte att kolla upp dem.

År 1721 flyttade sonen till Halland, år 1724 flyttade den ena dottern till Krogsered i Fagered (möjligen kan hon senare ha flyttat vidare söderut). Den 6/1 1725 gifte sig (dottern) Johanna Svensdotter i Mahult med Olof Larsson i Bosgården, Mjöbäck där de också bosatte sig. De fick två barn: Lars f 14/11 1725 i Bosgården och Ingeborg f 6/10 1728 i Bosgården (inga faddrar finns uppskrivna i födelseboken).

Den
13/6 1731 gifte sig drängen Håkan Olofsson från Ulvanstorp med Anna Svensdotter i Mahult, där de också bosatte sig. Möjligen var hon dotter till Sven Björnsson.

År 1731 fick Sven Björnsson gå från bruket, troligen för för fattigdoms skull. Sven Björnssons hustru Elin Lavesdotter (f 1675) avled 2/8 1731.

Vad
gäller Ingeborg Svensdotter finns inga faddrar på hennes sida vid barnens födelse (i Veinge) vad jag kan se. Kanske inte så konstigt då hennes mor var död och fadern fattig och kanske inte hade råd att resa så långt. Om nu Ingeborg hade flyttat till Veinge. Jag har inte kollat men om hon flyttade dit så kanske fadern också reste med till Veinge? Han borde ju i så fall finnas med i dödboken.