NULL Skriv ut sidan - SV: Pagard

Anbytarforum

Titel: SV: Pagard
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2019-11-30, 18:18
Hej Erik!

Tack för mycket intressanta uppgifter, som tål att tänka på. Det har jag gjort större del av dagen och studerat Ö-L kyrkobok LIa:1 för att hitta kompletterande upplysningar i fallet. Inte lätt. Om vi utgår från, att Johan Pagards hustru heter Karin Andersdotter och kommer från Randesbo gäller följande:

Hon är född omkring 1640-50 och gift senast 1672 med Johan Pagard, eftersom första (?) barnet Jacob föds 1673 vid Gibo i Ö-L. Sonen får sin farfars förnamn, vilket var vanligt. Ca 1678 får de sonen Anders, som döps med sin morfars förnamn. År 1685 drunknar Johan Pagard och Karin blir änka. Två år senare gifter Karin om sig med Johan Andersson i Randesbo, vilket också bekräftas i Ö-L LIa:1 sid 85 under rubriken Brudfolk föräringar (till kyrkan). Hur länge detta äktenskap varar är oklart men troligen långt in på 1700-talet. Det är först 1735, när Johan Andersson i Randesbo vill gifta om sig, som det blir aktuellt för Anders Johansson Pagard att bevaka sitt morsarv. En man brukade inte vara änkling särskilt länge, innan han gifte om sig. Man kan därför tro, att Karin Andersdotter i Randesbo avlidit någon gång i början av 1730-talet. Jag har därför läst Ö-L dödbok EI:1 frå 1730, dock utan att hitta någon Karin Andersdotter. Hon kan ha dött tidigare.

Eftersom Ö-L db är ganska svårläst tänker jag, precis som Postkodmiljonären, ta hjälp av en vän. Jan Olsson i Vallonsällskapet har Ö-L befolkning som specialintresse och kan kanske hitta döduppgiften för Johan Anderssons hustru. Jag mejlar honom.

En fråga, har du övervägt möjligheten att den svåger Johan Andersson i Gibo, som drunknar samtidigt 1685, skulle kunna vara gift med en ännu okänd syster till Johan Pagard?