NULL Skriv ut sidan - SV: Östmark AI:15 s. 361 och 363 Anna Jansdr och Erik Persson

Anbytarforum

Titel: SV: Östmark AI:15 s. 361 och 363 Anna Jansdr och Erik Persson
Skrivet av: Jörgen Ingman skrivet 2019-11-29, 21:50
Jättetack för ert stora engagemang!! Fick några personer till på plats nu som jag inte hunnit kolla upp, tack, tack  :)
Kan berätta att utredningen inte är för mig själv utan för en annans räkning. Jag har visserligen också jättemycket rötter i Värmland, också skogsfinnar, i mer än hälften av socknarna men inte så långt norrut. Så Östmark och runtomkring är nya marker för mig.
Ang Erik Persson, undrar varför han fått sitt finska namn inskrivet på 1850-talet? Jag har inte sett någon annan med finskt namn inskrivet den perioden. Han står ju som inflyttad från Vitsand 1838. Tittade i hf där på de orter jag hittills hamnat i, bl a Mangen och Rattsjöberg och ca fem till, men kunde inte hitta honom. Däremot en intressant torpare i Mangen som skulle kunna vara hans far. Per Henriksson f 1787 och inflyttad från Norge 1822, nästan längst ner. Han dog 1837, året innan Erik flyttade från Vitsand.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0039365_00077

Han finns dock inte i Mangen i Fryksändes hf perioden innan som är 1820-24. Jag hittade honom heller inte i norska folkräkningen 1801 och tyvärr saknas fb för Grue den perioden. Jag tänkte att om Erik Perssons "Kossi" kommer från Kuosmainen så kanske far Per H. var född i Grue eller N Finnskoga.
I Dalby (N Finnskoga-delen) finns i hf för Aspberget 1794-99 och senare också en son Per Henriksson f 1787, men tyvärr visade sig han vara en Muhoinen och gifte sig dessutom 1807. Hf saknas 1811-1814 och sen var han inte kvar i Aspberget.

Anna Jansdotter som ju står som boende i N Viggen flera perioder, inte bara 1850-talet utan även 1848-1849 lyckades jag heller inte hitta i något hf i N. V., trots att hon t o m nöddöpte en dotter där, om jag inte minns fel var det 1849 eller 1854. Dottern finns även i Östmarks fb. Kopplingen till Mangen har jag fortfarande inte listat ut, hon står ju inte i fb runt 1820 och hennes föräldrar enligt not i hf  har jag heller inte hittat där. Nån förklaring finns det säkert. Kanske hon blev föräldralös tidigt och växte upp hos annan familj där men föddes på annan ort? Men då borde hon stått med efternamn.

Kenneth, med detta: "Om du ser på Östmark (S) AI:17 (1856-1859) Bild 232 / sid 473 (AID: v9142.b232.s473, NAD: SE/VA/13684) så står det 477 på Mattes Sigfridsson."
menar du att 477 skulle hängt med till nästa hf AI:19 på Erik Persson istället? Annars hänger jag inte med på vad du menar. Mattes flyttade till 477 i AI:17 såg jag.

Kan Britta Olofsdotter vara den Britta Olofsdotter Purainen, f 1730 som nämns i Jarls bok under N. Röjdåsen. Eller är det fel?

Kul att Anna läste utomlands en period  :) Lyckades inte lista ut var Varola i Norge ligger.

Det är faktiskt tack vare denna Henrik "Erik Persson o Anna Jansdr fick oä s Henrik 1864 10/2 CI:5 b. 57" som det upptäcktes att prästen flyttade ut fel Erik Eriksson till Jämtland på 1880-talet. Henrik flyttade till Norge men ett av hans barn bodde i Jämtland en period och var kusin med Henriks halvbror Erik Erikssons barn.

Ja, det var inte lätt att knäcka denna nöt var Erik och Anna föddes. Kan säga att andra grenar jag följt i Finnskogarna varit lättare  :)

Än en gång, stort tack för all tid ni lagt ner!