NULL Skriv ut sidan - SV: Norell

Anbytarforum

Titel: SV: Norell
Skrivet av: Gunilla Nordgren-Fritz skrivet 2019-11-29, 21:21
Hej, min morfars mormor hette Greta Lisa Norell, född 4/7 1834 i Högbyn Söderbärke. Som jag har undersökt saken så fanns det en Peter/Petter/Per Oxe  i Wik Söderbärke i slutet av 1600-talet. Han var gift med en Margareta Berg, född 1652,  ifrån Berg (hennes far tjänade vid bruket i Ramnäs). Peter Oxe dog 2/7 1693 i Söderbärke. Peter Oxe vistades en tid i Ramnäs och träffade kanske Catharina där. Han har titeln skrivare och han hade en son, Lars Persson (Oxe), född 1686 och död 30 maj 1731. Han kallar sig i mantalsskrivningarna först Lars Pärsson Oxe, sedan Lars Pärsson, 1725 heter han Lars Pärsson Nord och 1727 kallar han sig Lars persson Norell. Han verkar vara någon slags "ur-Norell". Även hans bror kallar sig därefter Norell.
Peter Oxe och Catharina hade 8 barn, bl. a.  Gertrud, Lars, Bryta, Peter och Johan. 3 överlevde. Peter eller Petter Oxe var först mantalsskriven 1689 i Söderbärke. Efter hennes mans död bodde Catharina hos dottern i Västerås, men avled 1736 i Söderbärke socken. Det finns bouppteckningar efter Maria Nyman (1744) och Catharina Berg (1746).
Sonen Lars bar alltså namnet Oxe från början, men ändrade det senare till Norell i slutet av 20-talet.
Lars Persson Norell var gift med Maria Nyman, född 1702 i Köping, som gifte om sig med skräddaren Jacob Larsson efter mannens död.
Lars hade en son som hette Olof född 29/1 1723 i Wik Söderbärke och han var gift med Stina Bovin, dotter till Anton Bovin, som var hammarsmed och av hammarsmedsläkt, men sedan förde ett gästgiveri i Flyten Söderbärke. Olofs son var Per Olsson Norell född ?/8 1746 i Wik som var gift med Anna Perdotter . Och hans son var Lars Norell född 21/3 1782, gift med Anna Ersdotter. Även han hade en son som föddes 30/3 1808 i Ulfsbo Söderbärke och han hette Per eller Petter och var bergsman. Han var gift med Catharina Elisabeth Larsdotter ifrån Wad i Söderbärke. Denne Per var far till Greta Lisa Norell, alltså min morfars mormor. Greta Lisa Norell gifte sig med med arbetskarlen Per Erik Ersson omkr. 1860. Jag hoppas att det var till lite hjälp. hälsningar Gunilla