NULL Skriv ut sidan - SV: Östmark AI:15 s. 361 och 363 Anna Jansdr och Erik Persson

Anbytarforum

Titel: SV: Östmark AI:15 s. 361 och 363 Anna Jansdr och Erik Persson
Skrivet av: Jörgen Ingman skrivet 2019-11-27, 21:21
Hej Margaretha!

Jättestort tack för att du tar dig tid att hjälpa mig försöka lösa dessa! Det är extra knepigt att det är så många uä barn också. Såg precis ditt sista svar ang Anna Jan/Johansdr. Jag visste inte att det fanns så många Mången. Eftersom det är skogsfinnar det handlar om (iaf de flesta eller kanske t.o.m. alla) tog jag för givet att prästen syftade på Mången i Fryksände men det kan man förstås inte ta för givet. Nån koppling till Mången måste ju Anna ha haft skulle man tycka eftersom hon står som född där. Hon fick ännu  fler uä barn, totalt 4 eller 5 tror jag. Jag såg också not att hon ska ha vistats i N Wiggen men hittade inte henne i hfl där. Jag undrar om det inte står fl. år ist. för Fliås?

Ja, ang Lisa Eriksdr blev det extra rörigt att hon fick den andra Lisa Eriksdr´s födelseår 1780 senare. Men som du också konstaterade så är "min" Lisa den som föddes 1786, dotter till Erik Larsson och Anna Andersdr. Ja, kanske Hallstensson var en felskrivning och att hennes två första söner hade samma far - Per Henriksson trots allt. Då borde ju Per inte vara alltför långt bort kan man tycka. Tack för tipset om att anorna längre tillbaka finns på internet! Ska kolla upp dem senare. Kiiskinen blir ett nytt namn i utredningen.
Som sagt, det var inte lätt att reda ut var Anna och Erik är födda. Man tycker ju det borde vara i nån av grannsocknarna men det kanske var längre bort. Om Erik skulle vara född i t ex Grue, Hedmark så saknas f-bok för 1810-1811.