NULL Skriv ut sidan - SV: Enart Olofsson och Olof Haraldsson Gunnetorp

Anbytarforum

Titel: SV: Enart Olofsson och Olof Haraldsson Gunnetorp
Skrivet av: Lars Ihd skrivet 2019-11-26, 21:48
Hej
Mycket spännande information Jörgen. Tack för den! Den ger ju förstås upphov till lite frågor och funderingar.
Först måste jag nyfiket fråga om du har några källhänvisningar till uppgifterna om släktskapen; dvs att Olof Haraldsson faktiskt är far till Enar(t)? Jag har genom domstolsreferatet 1725 antagit att antingen Enart eller dennes hustru är barn till Olof men du kanske har källor som tydligt anger släktskapet på den manliga sida.
Vidare undrar jag om du har källstöd för släktskapet Olof Haraldsson – Harald Larsson – Lars Haraldsson eller är det namntraditionen i kombination med gårdsidentiteten som bygger tesen? Det känns ju i sig mycket rimligt.
Har du några årtal på gårdssuccesioner eller födelse – dödsår för dessa tre?
Det kanske är för mycket begärt att du har några hustrunamn på de tre männen.
En avslutande fråga i den delen är om du kan se någon släktsammankoppling mellan Bengt och Staffan Ennorsson i Måstad. Kan den med tanke på Enarts namn finnas på den kvinnliga sidan måhända. Enart/Ennor kan ju vara endast ortpopuläranamn också?
Själv har jag Enart Olssons dotter Nilla Enartsdotter (c:a 1685 – 1769)som hustru till Gerton Persson (c:a 1685 – tidigast 1750) som genom deras (som jag har antagit) son Per Gertonsson (1713? – 1772), gift med Kerstin Håkansdotter (1724? – 1805) i Kolshult är en i rätt nedstigande led på fädernet släkt till mig. Stämmer det med eventuella iakttagelser du gjort?
Det leder mig till en annan fråga: Om du har något hypotes eller information om Gerton Perssons ursprung? Gerton återfinns ju först i Alvarsmåla så vitt jag kunnat förstå om det är någon ledtråd.
Med vänlig hälsning
Lars Ihd