NULL Skriv ut sidan - SV: Liden

Anbytarforum

Titel: SV: Liden
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2019-11-25, 15:08
Något namn på modern till Isak Isakssons barn i Indal finns inte i deras födelsenotiser, så uppgiften kan i högsta grad ufrågasättas. Om nu Isak är densamme som namnen död 1714 (se Indal AI:1/90), bör barnen ha tagit vägen någonstans.

Beträffande Graninge gjorde framlidne Bo Ekvall en hel del forskning. Mycket eget men också med hjälp från Bertil Hasselbergs efterlämnade papper. Det är väl den sistnämnde som bidragit med namnet Östman till vår Henrik I. (se familj nr 6:  https://web.archive.org/web/20180220073416/www.partenon.com/gen/wojen.htm).
Där finns emellertid inget farsnamn på hustru Karin i Vojen (död 1736), så var har Hasse H. hittat det?
För Västergraninge nr 5 syns uppgifterna riktiga, men jag finner det besvärande att det aldrig redovisas några barn för Isak Larsson i mtl. Vad kan vara förklaringen ?

Att jag förefaller kinkig har en orsak. En bonde Samuel Svensson från 1700-talets början i Härjedalen överlät halva gården till en måg Anders Andersson. En generation senare övertogs hemmansdelen av en Samuel Andersson. När jag relaterat till detta fall för andra har de flesta tagit för självklart att Samuel d.y. var son till företrädaren. Nu var det inte så eftersom Anders ohh var barnlösa.