NULL Skriv ut sidan - SV: Jon Nilsson ca 1677-1761 Måstad

Anbytarforum

Titel: SV: Jon Nilsson ca 1677-1761 Måstad
Skrivet av: Claes Håkansson skrivet 2019-11-25, 11:22

Hej,
jag är lite förbryllad över Anders Unge resp Anders Månsson i Jakobstorp.


Om jag tittar på jb från 1658 och fram till 1680,
så är det tre gårdar som brukas av Mats Unge, Samson Persson och Nils Persson. 1670 och 1672 har det i marginalen angivits
Mats Unge - Enart Andersson, Samsson Persson - Anders Månsson och Nils Persson - Anders Persson.


Försöker jag översätta det i 1659 mantalslängd, så är det på resp gård
Anders Unge, Olof och Per Bromme resp Anders och Nils Persson
1674 så är det Enart och Carl Andersson, Anders Månsson m fl och Nils och Anders Persson.


1680 enligt jb så har Carl resp Enart varsin gård om 2/3 mantal och Åke Nilsson den tredje
Anders Unge finns ju inte i Jakobstorp i jb, utan det är Mats Unge och sedan tar Enart Andersson över men i sin tur lämnat till brodern Carl på en gård.
Samson Perssons gård tas över av Anders Månsson och denna tas över av Enart Andersson då han lämnat gård ett till Carl. 1684 finns Anders Månsson kvar som änkling, men 1685 verkar det vara nytt folk där.
Tredje gården är stabil med Nils Persson och Anders Persson och där Åke Nilsson tar över efter Nils.


Jag misstänker att jb släpar mer än mantalslängderna. I Mantalslängd 1659 så finns ju Anders Unge i Jakobstorp, men i jb 1658 -1660, har inte kollat fler, i Liatorp.
I jb känns det som om Enart Andersson tar över efter farfar Mats Unge och att Anders Månsson skulle tagit över efter Samson Persson. Är då Anders Månsson samma person som Anders Unge så skulle han blivit änkling 1684 och om jag flyttar blicken mot Bengt Enarsson och att Åke Andersson finns nämnd i jb 1668 och 1670. Undrar lite vad de namnen i marginalen betyder. Enligt ett nytt inlägg så skulle Bengt varit död 1670 och det kan ju då stämma med att Åke Andersson tar över någonstans 1668/1670, men modern Maria Enarsdotter kommer ju också till Måstad vid denna tidpunkt? Jag antog att hon var änka, men det kan hon inte vara om Anders Månsson (Unge) blir änkling 1684. Här är ju ett stort glapp, så det kan ju stämma att Maria Enarsdotter d. 1679 och Anders Månsson runt 1685?


Tänker jag rätt?


 Med vänliga hälsningar
Claes