NULL Skriv ut sidan - SV: Präster som skriver som krattor

Anbytarforum

Titel: SV: Präster som skriver som krattor
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2019-11-22, 22:10
Hej


Det finns andra "skräck församlingar" och landskap Västergötland är ett av dem. I en föddebok hittade jag tre socknars föddeböcker på samma sida. Lika dant med en del andra längder också. Hade ett fall i min egen forskning om en som hade flyttat i socknar hittade honom till slut i en helt annan socken. I ett fall var en hel familj överkorsad i husförhörslängden. Det fanns inget som talade om vad som hade skett med dem.


Om familjer har flyttat så stämmer det inte med det som står i husförhörslängden med det som står i flyttlängden, vilket ska man tro på? jag lade ner det projektet.  Det finns ju som tur är andra församlingar som har längder som är tydliga och mer att lita på än Västergötland,


// Ulla
Nja, Västergötland är ju stort och det varierar ganska mycket mellan socknar och år. Ibland är det riktigt bra, ibland betydligt sämre. Men visst, jag har också hittat saknade notiser i annexförsamlingars böcker, när samma skribent hade flera böcker framför sig hände det ibland att notiserna hamnade fel.

Något annat "kul" som inte direkt har med dålig handstil att göra är det man kan läsa i inledningen till Hällstad C:2. Här höll fyra socknars 1700-tal på att försvinna, det hade varit lite av en katastrof för släktforskande västgötar. Då förstår man att det inte är märkligt att en och annan bok försvunnit genom åren.