NULL Skriv ut sidan - SV: Vad heter barn och föräldrar?

Anbytarforum

Titel: SV: Vad heter barn och föräldrar?
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2019-11-21, 08:20
Åldersuppgifter kan ofta fela i rullorna. Vad gäller det här med tolkning av äldre texter, tror jag det är inget man som forskare i längden kan komma förbi. Jag tillhör de minskande generationer som fick lära sig skrivstil i skolan, vilket naturligtvis har varit en tillgång i forskningen. Inom skolan pratar man vid inlärning om att "knäcka koden". Initialt kan det verka oerhört svårt, men efter att man en gång kommit igenom, får man ofta känslan att det egentligen inte var så besvärligt.
Om vi tar rullans rubriker, så är de:
Numer [=nummer] och därunder Regements och Compagniets [siffrorna står för regements- resp. kompaninummer]. Efter står det Rotarnes Namn samt Manskapets Namn, Födelse Ort och sedan sidsta General Mönstring med dem skjedda Förändringar. Sedan kommer Ålder och Tjänste År. Därefter en tom kolumn, sedan Längd. som anges i Fot och Tum. Därefter Gift eller Ogift. Slutligen Sidsta General Mönstrings Annotationer. [=noteringar från föregående GM] och Närwarande General Mönstrings Anteckningar.
Med hjälp av min tolkning hoppas jag att du själv kan se och läsa mer. T.ex. att den nye soldaten på nr 70 skrivs Eric Nord.

Jag har tidigare här på Af skrivit om det enormt stora antalet (tiotusentals) felaktigheter beträffande Jämtlands regemente i det Centrala soldatregistret. Efter kontakt med LA i Östersund rätt nyligen fick jag veta att felen uppstod vid överföringen av deras register. Mitt intryck var också att det finns svårigheter att rätta till detta och att det inte skulle ske inom någon snar framtid.