NULL Skriv ut sidan - SV: Rusthållet Falla

Anbytarforum

Titel: SV: Rusthållet Falla
Skrivet av: Fredrik Salomonsson skrivet 2019-11-20, 11:04
Hej Nils!
Måns Månsson har jag inte lyckats få in någonstans. Det kan vara en felskrivning av Måns Persson.
Jag trodde först att denna Måns Månsson var far till min ana, Per Månsson (1670-1710) men det var fel. I domboken framgår att fadern är Måns Persson (som jag kallar den yngre)
Måns Persson var gift med Karin Jonsdotter som var dotter till Jon Bengtsson i Bjärkaryd Östergård, Hylletofta
Det är troligen den Karin som dör 1714-02-12 i Falla. Hon har felaktigt efternamnet Håkansdotter.
Det är min tolkning av det hela.
Karin Jonsdotter ska ha en syster med samma namn som ska ha varit gift med Per Olofsson i Fågeleken, Almesåkra
(Kan det vara samma Per Olofsson som finns i Södra Mörekull, Malmbäck? Han ska ha varit gift 3 gånger och ha haft 19 barn) (Jag härstammar från giftet med Elisabeth Jakobsdotter, dom andra giftena vet jag inte)
Isåfall kanske man kan pussla ihop det?

____________________________________________

Per Olofsson i roteringslängden:
1683
Mörekull, Malmbäck
Per Olofsson, enskild tjänare på livstid
Gården ägs av Per Stålhammar
Roterings- och utskrivningslängder, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0025/0/43 (1681), bildid: A0054891_00152

Kan betyda att han är någon typ av rättare eller fogde eller liknande?

_____________________________________

Den (ryttare och rusthållare) Måns Persson som var gift med Elin Trottesdotter är den som jag kallar "den äldre"
1658 och 1659 verkar denna Måns Persson ha varit ryttare och red för sin egen gård. Då skrivs bara ryttarhustru Elin på gården