NULL Skriv ut sidan - SV: Bokhållare Gustaf Adolph Humble (1741–?) i Moheda — när dog han?

Anbytarforum

Titel: SV: Bokhållare Gustaf Adolph Humble (1741–?) i Moheda — när dog han?
Skrivet av: Tina Croff skrivet 2019-11-19, 11:37
Hej Tina

Tak for info! Kan du uddybe lidt om hvilken dokumentation der findes for forholdene (når nu kirkebogen ikke kan hjælpe)? Findes der bouppteckninger mm? Nævnes mönsterskrivare Humble i generalmönsterrullorne?

Hvad med den [Jöns?] Humble der dør 2. oktober 1746 — årstallet stemmer jo her med at Christina Catharina overtager i mantalslängden.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0025034_00157

mvh
Mikkel


Bouppteckning finns efter Gustaf Adolph Humble, här är länken till Statsarkivets rullor:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0112424_00273#?c=&m=&s=&cv=272&xywh=1070%2C-208%2C6760%2C3608

Jag har även följt Gustaf Adolph via Mantalslistor där han går som lärling hos Daniel Hallin i Moheda under första åren av 1750-talet för att lära sig bokhållaryrket.

Den andra frågan förstår jag inte riktigt men, Christina Catharina och Gustaf Adolph är syskon så den Sven Lorentz Humble du skrev om tidigare är alltså svåger till Gustaf Adolph. Jag fick själv hjälp här på forumet att tyda fastighetsägandet och dess betydelse. Det är inte alltid lätt :-) Sven Lorentz har jag ännu inte lyckats koppla ihop med rätt pappa Humble...

Om du har Ancestry bjuder jag gärna in dig till mitt "Humble-träd" så du kan kika runt själv, det är långt ifrån komplett (och lär nog aldrig bli det) men trädet har en hel del information //Tina


PS. Hittade nu texten som ska förklara fastighetsaffärer och familjeförhållanden bättre. Jag fick detta själv från en mycket hjälpsam forummedlem.

"Det finns en fastebeviljning till hans (Gustaf Adolphs) syster Catarina Humble, gift m Sven Lorentz Humble, på 1/4 Vitteryd, från sommartinget 1758. (Allbo häradsrätt (G) AIa:19 (1757-1758) Bild 4850). Där framgår att modern hette Maria Klint och syskonen var tingsnotarien Jonas Humble, handelsmannen Samuel Humble, ombudsmannen Bengt Humble, bruksbokhållaren Gustav Adolph Humble samt systern Anna Judith Humble, gift m Johan Gummesson.

Det fanns en syster till, Maria Elisabeth, som enligt uppgift vid hösttinget 1755, (Allbo häradsrätt (G) AIa:18 (1754-1756) Bild 4230) köper 1/4 Vitteryd 1754. Hon överlåter dock köpet till brodern Gustav Adolph."

Hoppas detta hjälper till :-)