NULL Skriv ut sidan - Larsson, Augusta (ev. Rasmusdotter) f1869 Utv. 1872 - båtdetaljer i text.

Anbytarforum

Titel: Larsson, Augusta (ev. Rasmusdotter) f1869 Utv. 1872 - båtdetaljer i text.
Skrivet av: Erika Persson skrivet 2019-11-16, 20:30
Hej!

Mitt första inlägg här. Försöker hjälpa min mormors syster att hitta Augusta som emigrerade tillsammans med sin mor Anna Rasmusdotter (f.1846) till USA. Datum för utresan från Göteborg är 29/7-1872 med "M Stalis 23, City of Paris". Hennes far Ola Larsson (f.1847) stannade i Sverige.

Vi tror oss veta att Augusta har varit bosatt i Park Avenue, New York, men sen vet vi inte mer. Jag är så nyfiken på vad det blev av Augusta och hur det gick för Anna som ensam kvinna i Amerika! Det är främst Augusta jag undrar över då Anna är ingift så det är således inte helt relevant för forskningen att hitta fler eventuella avkommor från henne. Är likväl väldigt nyfiken på hur det gick för denna våghalsiga dam!

Någon som har tips på vägar denna nybörjaren kan gå för att få reda på mer? Har sökt i familysearch.org utan framgång men annars har jag mest famlat runt på sidor jag inte förstår.

All hjälp uppskattas!

Tack på förhand :)

Mvh,
Erika