NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2019-11-13, 18:32
Efter att m.h.a. FFs Matrix ha konstaterat att jag missat två kopplingar mellan de 25 auDNA-kusinerna behandlade ovan, så resulterar detta i att jag nu kan fokusera på 14 ’kusiner’ vilka alla är inbördes släkt med varandra (CD=100%). Bland dessa ingår de fem nämnda i svar #476.

I tabellen nedan (A), så har jag sorterat de 14 ’kusinerna’ efter avståndet till våra – av mig postulerade - gemensamma anor, uttryckt som n-männingar.

Jag har lagt in många parametrar till gagn för ev. intresserade empiriker, som kan dra egna slutsatser baserade på sin egen databank.

•   I den första kolumnen har jag markerat de fem kusiner vilka tillsammans delar 34% av mina 1875 ICWs (svar #476).
•   Kolumn 3, ’Bure’ anges hur många av mina 69 kända Bureättlingar som ingår i deras ICWs.
•   Kolumn 4 utgör placeringen av det längsta blocket som ’kusinerna’ delar med mig, såväl på vilken kromosom som segmentets placering på kromosomen (inom parentes). Placeringen  är helt enkelt segmentets mittpunkt med 6 nollor borttagna.
•   Kolumn 5 redovisar hur stora klustren är, och, inom parentes, hur många av dessa är kända Bureättlingar.
•   Kolumn 9 är resultatet av mitt postulat, att jag är ättling i 8:e ledet efter Erik Olofsson Burman (1695 i Hjoggböle).
•   Vad gäller Tot cM, Lb och Tot SNP, så förefaller Tot SNP vara den mest relevanta parametern. Jag har därför markerat de 14 kusinerna i min standardgraf för delad mängd SNPs (B)

Vissa tveksamheter finns för de höga SNP-värdena bortom 17:e generationen. Kusin VIB utgör här ett potentiellt gränsfall – men detta innebär inte att det måste vara fel, utan enbart att underlaget är för begränsat att dra en slutsats…

Med detta sagt anser jag att mitt postulat med mycket stor sannolikhet är korrekt.



PS. I skrivande stund får jag två nya kusiner på segment 6(97) vilka är äkta kusiner till SVB!