NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2019-11-11, 18:11
När man analyserar en större mängd data – inbördes kopplade - empiriskt, så måste man skapa fysiska bilder för att inte ’gå vilse i skogen’.

Jag har nu tagit fram en ’supermatris’ omfattande alla mina i nuläget 69 Burekusiners inbördes släktskap. Matrisen är uppbyggd på så sätt att ’kusin’ nr 1 är den med flest kopplingar till de övriga 68 kusinerna, 41 st, och följaktligen är kusin nr 69 den med färst (finns med i SAOL!) kopplingar, 1 st.

CD (Cluster Density) för hela matrisen är 31%, d.v.s. av 2346 möjliga matchningar mellan unika individer, så är 722 faktiska genetiska ’cousins’ enligt FF:s algoritmer.

Min primära koppling till Buresläkten torde återfinnas bland dem med det högsta antalet gemensamma ’Bure-matchningar’, d.v.s. uppe i vänstra hörnet. Jag har med röda linjer markerat var gränsen för CD 91% går – omfattande 25 (36%) av de 69 kusinerna.

Bland de 25 med flest inbördes matchningar ingår ULA på 2:e plats, SVB på 3:e, TOL på 9:e och KLT på 14:e plats, fyra av de fem ättlingarna till Olof Jonsson i Hjoggböle (ca 1655) i svar #476.

Jag kommer framöver fokusera på dessa 25 i mitt fortsatta arbete med att hitta min länk till ’Buresläkten’.
Min huvudhypotes är fortfarande att jag är en ättling till Eril Olofsson Burman i Hjoggböle (1695), vilket inte på något sätt motsäges av ovanstående.


Ursäkta bildkvaliteten. Bilden är inte avsedd att ge några detaljer - det är helheten som skall demonstreras...