NULL Skriv ut sidan - SV: Stake

Anbytarforum

Titel: SV: Stake
Skrivet av: Lars Forsgren skrivet 2019-11-08, 15:44
Hej
Jag har med intresse läst inläggen från sommaren 2019 angående Jakob Andersson i Sörfors (gift med Abluna Klementsdotter) och hans ev koppling till släkten Stake. Jakob Anderssons (JA) bakgrund intresserar mig eftersom jag har anor till honom både på min farfars och farmors sidor - via JA:s son Erik Jakobsson, sonsonen Jakob Eriksson och två av dennes barn, sonen Erik Jakobsson och dottern Margareta Jakobsdotter. Jakob Anderssons eventuella bakgrund med kopplingar till Olof Amundsson Stake och Hamfrid Toresdotter Byting och deras bakgrund är onekligen spännande.
Jag noterar att källmaterialet kring Anders Olofsson Stake är tämligen magert. I stort sett bara uppgifter i Frälse- och rusttjänstlängder (Riksarkivet):
”Thesse Effterscreffne aff Adelen haffue icke warit på nogon mustring  hwarken anno 62 eller  - 63. Aff Smålandh...Anders Olson i Hoffuerudh - 1 hest”
”Stått för rätte 14 Martij Anders Olson i Hoffuerudh haffr inge godz, ähr sold salige Kongl. Mat

För att om möjligt finna ytterligare uppgifter har jag gått igenom allt material i serien ”Det Medeltida Sverige” för Småland och Värmland (tyvärr finns inte Västergötland och Dalsland utgivet). Jag har letat efter Anders Olofsson/Olsson samt orter med namn som ev kan förväxlas med Hoffuerudh (Håverud).

I Småland band 1 finns en Anders Olofsson omnämnd i Kalmar, flera gånger. Dock gäller det åren 1439-1489 och måste således vara en annan än Anders Olofsson (Stake).
I Småland band 3 (Öland) nämns Anders Olsson Frende flera gånger mellan 1537-1549 och där anges också att han sålt gårdar till Gustav I. På 1560?-talet omnämns att Gustav I låtit vederkänna (dra in?) gårdar tillhörande Anders Olofsson Frende och hans ättlingar. Anders Olsson Frende tillhör Högsrumätten och är såvitt jag vet inte besläktad med släkten Stake. 1544 får en Anders Olsson i Kläppinge i Runstens hd böta för att han anslutit sig till Nils Dacke.
I Småland band 4 nämns på sidan 208 Tuna län 1530 ..” samt de gods kungen köpt av Anders Olsson”.
I övriga band för Småland (2, 5, 6) hittar jag ingen Anders Olofsson/Olsson och inte heller några orter som kan förväxlas med Hoffuerudh.
I boken om Värmland hittar jag inte heller några uppgifter om Anders Olofsson (däremot nämns andra medlemmar av släkten Stake). På sidan 632 uppges att det i Näs hd, Tveta sn finns en ort som heter Håverud. Ortsnamnet Håverud är alltså inte unikt för Dalsland. Andra orter i Värmland som ev kan förväxlas med Håverud är Håvilsrud (1503) och Hällerud (1497).

Jag har också läst Jan Eric Almqvists arbete om ”Den jordbesittande adeln i Värmland och Dalsland 1562-63” (Släkt och Hävd Nr 1 1973, sid 159-174) och hittar inte heller där något om Anders Olofsson eller omnämnande av Houfferudh (däremot Hopperud i Sundals hd, Gestads sn). Mauritz Stake ägor i Skålleruds sn är Krökersrud och torpet Ransberg.

Sammanfattningsvis har jag i dessa källor inte funnit något som kan berika uppgifterna om den Anders Olofsson kan vara länken mellan Jakob Andersson (Stake) i Sörfors och Olof Amundsson Stake. Hoppas någon kan finna uppgifter i andra källor som kan ge nya belägg för ett ev samband.