NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2019-11-05, 19:27
Även om resultatet av den empiriska studien i inlägget ovan pekar i den riktning som jag förutsatt, så blev jag själv överraskad av storleksordningen av antalet ICWs de fyra kusinerna delar med mig.

Jag har några gånger blivit ombedd att sammanfatta mina teorier på en A4-sida för att bemötas.

Jag överlåter till teoretiker att förklara ovanstående resultat…

Då jag har ytterligare en känd auDNA-kusin, ULA, efter Jonas Olofsson Lång, så har jag tagit fram en ny, enklare, bild med denna inkluderad. Se nedan.

Alla ’kusinerna’ i matrisen är genealogiska ättlingar till Olof Jonsson i Hjoggböle (~1655), men också genetiska kusiner till mig och sinsemellan. SVB, TOL KLT är äkta auDNA-kusiner till mig på ett gemensamt segment (A). Med LSÖ respektive ULA delar jag varsitt unikt segment (B & C).

Antalet unika ICWs för dessa fem ättlingar till OJ (1655) har nu ökat till 640 stycken – 34% av mina 1875 ICWs!

Titta gärna på bilden i inlägg i svar #146 – eller på omslaget till Peter Sjölunds Handbok 9 - och försök visualisera storleken på det block av kusiner som tillsammans matchar en eller flera av de fem(!) ättlingarna till OJ (1655)!


Not: 229 kommer från summan av delade kusiner i grafen ovan d.v.s. 126+28+33+42.