NULL Skriv ut sidan - SV: Danskt kyrkoarkiv

Anbytarforum

Titel: SV: Danskt kyrkoarkiv
Skrivet av: Anna-Karin Majlöv skrivet 2019-11-05, 00:08
Hur kommer man åt detta? Om man behöver veta mer kring mödrar o fäder till barn som föds utomäktenskapligt ? Finns det någon sida som inte kostar skjortaN?

Fødselsstiftelsen i København kan have oplysninger, hvis barnet er født dér.
Kilde: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/index/11

Ellers hvem søger du og hvornår er du i tid?
Så kan jeg prøve at hjælpe?


Jag vet att kvinnor på 1800 talet reste över till Danmark för att föda utomäktenskapliga barn så att detta inte skulle registreras i Sverige..

Min morfars föräldrar har verkligen försökt att dölja spåren efter sig.

Min fundering var då om föräldrarna kunde ha åkt över till Danmark /Köpenhamn o fött morfar o sedan rest tillbaka, lämnat ifrån sig morfar för att sedan låta honom döpas i Stockholm...

Finns det något danskt register för kvinnor som rest från Sverige för att föda anonymt i Danmark?

Mvh Anna Karin

Hvis du giver mig fødselsdatoen og navnet på barnet (og eventuelt navne på forældrene) kan jeg da tjekke Fødselsstiftelsens arkiver.
Du har ret i at mange fra provinsen i Danmark og nok også fra Sverige tog til København for at føde anonymt på Fødselsstiftelsen!

Ellers har Maud ret i at hvis han er født i Stockholm og døbt en dag senere kan han ikke være født i København, men jeg kan da tjekke det for at være helt sikker.

Vi vet att morfar döpts i storkyrkoförsamlingen, ja.
Men hittills har ej min forskning gett svar på huruvida barnmorskan o pigan kom i kontakt med morfar. Föddes han i barnmorskans vård eller lämnade modern barnet hos henne..

Du får gärna kika i arkivet.. Jag vill verkligen kolla alla vinklar o vråer så att man kan gå vidare på något eller stryka något..


Han heter Karl alt Carl
Han är enligt dopatest född 27 augusti 1894...