NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2019-11-02, 15:49
Som jag återkommit till ett antal gånger, så utgjorde för två år sedan mina två makrokluster – det ’Finska’ och det ’Norrländska’ - tillsammans 23% av alla mina 431 dåvarande matchningar [Svar #146].

En intressant frågeställning är vad man kan förvänta sig för resultat idag – jag har nu drygt 4 gånger fler matchningar, totalt 1875 stycken.

Är makroklustrens andel av totalen idag lägre, oförändrade eller högre? Utgår man ifrån konceptet ’Storfamiljer’ [Rakow], så torde makroklustren ha ökat sina andelar av det totala antalet matchningar. Detta trots att de båda klustren sannolikt var väsentligt ’överrepresenterade’ år 2017 gentemot övriga Sverige.

Tyvärr finns inte verktyget Family Finder Common Matches Circle att tillgå längre, men jag har tillräckligt med data för Bure/norrlandsklustret för att få en god indikation om svaret.

Baserat på postulatet att jag är en ättling till Erik Olofsson Burman (169(5) i Hjoggböle, så är mina fyra närmaste Burematchningar – här benämnda SVB, TOL, LSÖ och KLT – 8 till 9-männingar till mig, fördelade på olika grenar efter Olof Jonsson i Hjoggböle (ca 1655).

SVB, TOL och KLT är äkta auDNA-kusiner till mig, d.v.s. vi delar alla samma längsta block och är alla inbördes matchningar. SVB och LSÖ är förutom auDNA-kusiner också genetiska ättlingar (YDNA /GM201) på fädernet efter Olof (Hersesson) via Olof Jonsson i Hjoggböle (1655)

Dessa fyra tillhör de kusiner vilka delar flest matchningar med mig – mellan 13,6% och 15,1%
                                               
Var och en av dem delar alltså var för sig en större procentuell andel av mina nuvarande auDNA-kusiner, än vad hela det norrländska klustret utgjorde 2017 (12,5%).

Frågan är då hur många unika matchningar delar de då tillsammans med mig idag?

I bilden nedan redovisar jag fördelningen av de gemensamma matchningarna mellan SVB, TOL och LSÖ, medan KLT redovisas separat – av bekvämlighet - för att hålla antalet kombinationer på en hanterlig nivå, då jag gör jobbet manuellt…

De svarta fälten anger hur många ICWs respektive kusin endast delar med mig och inte och inte med de övriga.

För SVB, TOL och LSÖ gäller då följande. Det blå fältet visar vilka kusiner som endast SVB och TOL delar, det gröna vilka delas av SVB och LSÖ, och det gula vilka delas mellan TOL och LSÖ. Det röda, slutligen, anger hur många unika kusiner alla tre delar, 126 stycken.

Vad gäller värdena för KLT, så anger de hur många av hans matchningar som delas med de övriga.

Tillsammans är dessa fyra postulerade Bure-kusiner genetiskt släkt med 566 unika ICWs bland mina 1875 ICWs. (30%!) Eller med andra ord – nästan var tredje av mina ’kusiner’ matchar minst en av kusinerna SVB, TOL, LSÖ eller KLT!

Tala om en storfamilj!