NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2019-11-01, 15:49

Till Desire Gran här ovan!


Läste ditt inlägg här i anbytarforum nu. Du har mailat mig innan och jag har svarat dig. Du måste förstå att släktforskning är just tjusningen med att försöka få ihop släkter


Vi vet att Solanders inte är släkt med Blomfeldts, det är redan genomgånget. Prästerskapet ställde ofta upp som dopvittne till gemene man, det ingick i deras "plikt eller kall". Sen förstår jag inte varför Kasper Fredrik Blomfeldt eller Ottiliana Blomfeldt inte skulle kunna vara släkt med Per Larsson Blumenfelt i Kolberg? Det finns ytterst lite vetskap om honom, han hade många barn vars öde inte är kända. Likaså kan de på mödernet vara släkt med Ottiliana von Börner, Buddenbrocks och Cronman. De har exakt samma namnskick som dessa . Ottiliana Blomfeldt var Henrik Magnus von Buddenbrocks kammarjungfru, i regel arbetade de i släktingars hushåll. Jag har tittat på släkterna von Buddenbrock och Cronman, det finns ett par kvinnor det inte finns några som helst uppgifter om, en av dessa skulle kunna vara en eventuell mor till Blomfeldts


Likaså kan de vara släktingar till Florin/Blom-släkten eller av ätten Bluhm i Livland, det vet vi inte. Mycket tyder i alla fall på att de var högreståndspersoner. Det är så många släkter de skulle kunna vara släkt med. Det kanske verkligen inte finns några handlingar kvar då Riga och Livland är svårt skändade av kriget, det finns inga böcker kvar helt enkelt


Om Kasper Fredrik Blomfeldt älskade Brita van Garden ( obs, holländsk stavning ) det vet vi inte. Det kunde han ju faktiskt gjort då han gifte sig med henne. Det är inte deras kärlek den här forskningen handlar om!


I diskussionen har vi talat om Johan von Wernle. Han var en Schwartzenhäupter-broder och svor sin ed till dessa år 1663, hans språk var tyska och han levde då i Tallin



1697-1705 finns bland Finlandssvenskar i Tallin en Schwartzenhäupter-tjänare, Henrik Blom. Han får i Tallin barnen: Gertrud 1697, Maria 1698, tvillingarna Johan och Margareta 1699, Elisabeth 1702 och Catharina Elisabeth 1703. Bland vittnena till hans barn syns Johan Blanckenhagen, Johan Hetling/Hettling ( gift med Margareta Blanckenhagen )


Vi har redan innan konstaterat att Kasper Fredrik inte var med i Estniska adelsfanan. Det är ett misstag skrivet i en bok att han skulle vara med där, det har troligtvis i boken skett en sammanblandning

Källa: Saaga: Church records kept in public Archiv: Praostkund, Tallinna Soomi-Rootsi puha Mihldi kogudus: Imeetrikaraamatud sid/bild 195/401, 199/401 samt flera fram till sid/bild 208/401